Quefox_ In mijn ogen gaat het vooral een enorm groot congestiepunt worden, waarbij de doorgang onder het hotel misschien niet supersmal zal zijn, maar op grote dagen zie ik het echt een probleem worden als daar de controle zou gebeuren. Om nog maar te zwijgen over het visuele aspect, want zo'n grote doorgang met onderaan kleinere poortjes is toch echt niet zo prachtig. Om nog maar te zwijgen dat ook alle buggy's en bolderkarren daar ook door moeten geraken.
Je zit dan tegelijk ook met het probleem dat je op dat congestiepunt ineens ALLE gasten te verwerken krijgt, behalve mogelijk de hotelgasten zelf die mogelijk een eigen doorgang hebben. Maar de verblijfsgasten die normaal door de aparte poort doorkunnen aan de zijkant, komen dan ook ineens in die funnel terecht.
Om de doorgang naar het bestaande park af te sluiten, zijn er in feite 2 doorgangen die afgesloten dienen te worden. Momenteel is de doorgang richting het Max&Moritz plein al beperkt door de huidige (tijdelijke) overweg. Maar je hebt natuurlijk de vlonders rond Aquanura waarbij je in feite volledige doorgang hebt naar het park toe, langs beide kanten richting Fata Morgana. Je zou dat aan de kant van het Theater kunnen afsluiten, maar de vraag is dan langs welke kant - sluit je het af aan het Theater, of achteraan bij Fata Morgana? Zelfde aan de andere kant van Fata Morgana, sluit je de vlonder af vooraan aan het park, of achteraan bij de Fata Morgana? Sowieso moeten er dan hekken geplaatst worden, wat sowieso wel het zicht op Aquanura belemmert. Ook is er tegelijk heel wat andere zaken die ineens wat moeilijker worden, bijvoorbeeld het restaurant van het hotel. Zit dat binnen het park, buiten het park, is het terras in het park of erbuiten? Hoe moet die controle geregeld worden?
Mijn inziens is de vraag dan vooral: wat zijn de voordelen van het verplaatsen van de ticketcontrole? Ik kan mij oprecht weinig voordelen voor het park inbeelden hierbij. Momenteel is er op het plein amper iets waarvoor je de Efteling zelf niet binnen zou gaan: het Theater, maar die shows zijn zo goed als altijd in de avond (en dit is nooit geen probleem in het verleden geweest). Voor het hotel zelf denk ik dat het park er uit van kan gaan dat iedere gast die verblijft in het hotel een toegangsbewijs zal hebben en ik vermoed dat er een vaste doorgang zal zijn richting het park voor hotelgasten waar de ticketcontrole voor verblijfsgasten zelf zal zitten (zoals bijvoorbeeld ook in Phantasialand bij de hotels het geval is).
Buiten dat je een plein hebt wat dan open is, en mogelijk Aquanura zichtbaar is op een kleine vlonder voor niet betalende bezoekers en Efteldingen zie ik vooral nadelen. Ik ben geen fan van doodlopende paden en vind het fijn dat er momenteel net meerdere kleinere paden naar de uitgang zijn.
De nadelen van het verplaatsen zijn dan vooral dat je het Huis van de Vijf Zintuigen zonder echte functie zet, waar alle faciliteiten al voorzien zijn én het gebouw is ontworpen als ingang. Door het verdwijnen van de kassa's is daar een enorme oppervlakte vrijgekomen waar zo goed als alles makkelijk gebouwd kan worden. Een grote gastenservice of een groot toiletblok kan gemakkelijk daar gebouwd worden.
Om de gastenservice te verhuizen naar Efteldingen lijkt mij ook een vrij onlogisch iets te zijn, er is net een zee van ruimte om die uit te breiden in het Huis van de Vijf Zintuigen zelf.
Ik kan dus oprecht weinig redenen bedenken waarom de ticketcontrole verplaatst zou worden (op dit moment).