Tim Ik vermoed dat er best wel wat moeite in gestoken zal worden, bij voorgaande sprookjes is het ook altijd zeer goed aangepakt. Dat er nu geen sprake is van herbouw betekent dat de basis van het gebouw nog wel goed zal zitten, maar dat het gebouw vooral door de wortels van de bomen omhoog geduwd worden.
Een oplossing kan zijn om een deel van die wortels te verwijderen, wat niet altijd zo makkelijk is en altijd een risico inhoudt. De reden waarom die bomen zo fel (en zo hoog) gegroeid zijn, komt door die vijverbak die (vermoedelijk door het Klaterwater-systeem) constant aangevuld werd waardoor de bomen een quasi onbeperkte stroom water kregen.
Dan gaan die zeer fel gaan groeien en blijven uitbreiden. Nu, eens de vijverbak gerepareerd wordt zullen de bomen ineens een pak minder water krijgen, wat een soort van droogtestress kan veroorzaken in de bomen: die verliezen dan hun takken en bladeren als paniekreactie. Ze geven aan dat ze een speciaal bewateringssysteem voor de bomen gaan voorzien, zodat ze de hoeveelheid water die de bomen krijgen, langzaam kunnen terugdringen. Zo went de boom er aan en wordt die paniekreactie tegengegaan.
In de eerste plek betekent dat dat de boom zal stoppen met fel doorgroeien: de wortels zullen daardoor minder uitbreiden en de bomen zullen minder groeien of uitzetten. Daardoor zal de bodem ook stabiliseren en zal het kasteeltje minder last krijgen hiervan.
Wat vervolgens zal moeten gebeuren is dat het kasteeltje opnieuw gestabiliseerd wordt en de ondergrond steviger wordt, want de boomwortels hebben dat als het ware losgewoeld. Er zullen verstevigingen aan het kasteeltje aangebracht worden en de scheuren hersteld worden (en een deel van de muren zal vernieuwd opgebouwd worden).
De rest zal vooral cosmetisch worden. Persoonlijk ben ik vooral blij dat de stenen op de trap aangepakt worden, hopelijk is dat iets wat ze vaker zullen gaan doen (desnoods met een slijpschijf regelmatig de stenen wat ruwer maken), zodat ze niet terug zo glad worden.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren, ik vermoed niet dat we een nieuwe scene gaan krijgen zoals bij de vorige herbouw, maar de Efteling kennende zal er toch wel weer wat geplust worden.