En de buitenkant lijkt klaar te zijn!

Misschien is het oud nieuws maar mij viel vandaag op dat in het Huis van de Vijf Zintuigen netten geplaatst zijn onder de punten. Het lijkt mij dat dit is om te proberen de vogels wat meer buiten te houden. Het is wat slecht te zien op mijn telefoon foto's, maar toch even wat plaatjes:

Ze zijn eind van de zomer/start naseizoen wel druk in de weer geweest in de nokken van het Huys volgens mij. Zouden ze iets geconstateerd hebben dat dit na 25 jaar alsnog nodig is?

Overigens nog meer opvallend nieuws, gisteren op Looopings:

Efteling vertoont drie verschillende versies van Aquanura shows per dag

Goede zet van de Efteling dat ze alle varianten van de show laten zien, zeker nu er geen ander groot aanbod in entertainment is in het park!

Michael Goede zet van de Efteling dat ze alle varianten van de show laten zien,

Keer de moeite waard om er 's avonds heen te rijden 👍

Michael Ze zijn eind van de zomer/start naseizoen wel druk in de weer geweest in de nokken van het Huys volgens mij. Zouden ze iets geconstateerd hebben dat dit na 25 jaar alsnog nodig is?

Ik luisterde vandaag de Kleine Boodschap aflevering van afgelopen week en daarin werd verteld dat men de netten inderdaad na het onderhoud onder de kap opgehangen heeft. Waarschijnlijk dus echt tegen de vogels die anders op de balken gaan zitten.

78 nieuwe 4-persoons familiekamers

Vanaf de kerstvakantie kun je slapen in één van de nieuwe familiekamers met hotelservice in Efteling Bosrijk. Inclusief heerlijk ontbijt.

78 familiekamers met hotelservice

In de komende maanden worden de appartementen in Vakantiepark Efteling Bosrijk verbouwd tot gezellige 4-persoons familiekamers. De kamers krijgen een ruimere zithoek en een aparte slaapkamer met stapelbed. Zo kun je samen zelfs comfortabel ontspannen wanneer de kinderen slapen. In plaats van de kitchenettes beschikken de familiekamers over een mini-koelkast en koffie- en thee-faciliteiten. Bovendien hebben alle 78 familiekamers straks hotelservice. Dat betekent dagelijkse schoonmaak van de kamer, indien gewenst elke dag schone handdoeken en inclusief een heerlijk ontbijtbuffet. Natuurlijk heb je ook op alle dagen van het verblijf onbeperkt toegang tot de Efteling.

Ook allergeenarme en extra luxe familiekamers

Wist je dat je ook een allergeenarme familiekamer kunt boeken? Deze kamers worden stofarm gemaakt door middel van de microvezelmethode. Daarnaast worden zo min mogelijk geparfumeerde schoonmaakmiddelen gebruikt. Verder zijn er ook luxe familiekamers. Deze familiekamers zijn anders ingedeeld met 2 aparte slaapkamers en een zithoek. Bovendien beschikken ze over een bubbelbad en een infraroodsauna. Bij aankomst ligt een kinderverrassing al klaar en staat de Prosecco al koud.

Tip: vanaf 3 januari 2020 geldt voor deze familiekamers, dat je iedere dag kunt aankomen en dat je ook voor één nacht kunt boeken.

Klaar voor de kerstvakantie

Vanaf november worden de eerste 54 appartementen in het rustiger gelegen Landhuys verbouwd, in januari 2020 zijn de 24 appartementen in het centraal gelegen Poorthuys aan de beurt. De eerste familiekamers zijn voor de kerstvakantie al gereed voor nieuwe gasten! Wil jij als een van de eersten slapen in de nieuwe familiekamers? Boek dan snel je overnachting!

4 dagen later

De Gondeletta is in onderhoud gegaan! Het onderhoud duurt tot 12 december.

Het gebouw van Diorama nog steeds in onderhoud

De plastic tasjes worden vervangen door papieren varianten (goede zaak!)

Meteen een leuk tasje ook. Natuurlijk uit papier wat minder "houdbaar", maar wel echt leuker dan een suffe bruine papieren zak zo.

Ik kreeg laatst al eens een papieren tasje mee tijdens de Zomeravonden in Efteldingen. (blanko toen nog) En de keer daarop niet, vroeg mij toen al af of het een test was. En dat was het duidelijk. Fijne verandering!

Update van de Gondoletta; vraag is natuurlijk of we met dit onderhoud al de overkapping kunnen gaan verwachten. Ik verwacht van niet, aangezien er geen vergunning is afgegeven. Dit zal dus waarschijnlijk normaal onderhoud zijn en de overkapping zal op een later moment komen. (Kan dat momenteel uberhaubt afgegeven worden met die stikstof ellende?)

De voorbereidingen voor de Winter Efteling zijn ook bezig. Dit jaar (Gelukkig!) nog gewoon kampvuren in het park. De verhalen dat de Efteling daar mee stopt lijken dus bedoeld te zijn voor wanneer het bestemmingsplan definitief zou wijzigen.

Een onderhoudsbeurt van 50 dagen en dan nog geen overkapping? Vraag me af of er dan toch wat meer op til staat. Er zijn natuurlijk al jarenlang plannen om de Gondoletta aantrekkelijker te maken.

Michael De voorbereidingen voor de Winter Efteling zijn ook bezig. Dit jaar (Gelukkig!) nog gewoon kampvuren in het park. De verhalen dat de Efteling daar mee stopt lijken dus bedoeld te zijn voor wanneer het bestemmingsplan definitief zou wijzigen.

De verhalen zijn simpelweg onzin.
      Sowieso zou het pas van toepassing zijn wanneer het nieuwe bestemmingsplan akkoord is (wat het voorlopig nog niet is helaas)
      En het zijn binnen dit nieuwe plan noodmaatregelen.
      Dit betekend dus wanneer de Efteling minder kan compenseren (bijvoorbeeld een boer die nog niet weg kan contractueel en er dus nog bemest zou worden) of de Efteling meer dan verwacht zou uitstoten (bijvoorbeeld grootschaligere werkzaamheden en meer machine/uitstoot uren dan verwacht) ze deze maatregelen kunnen nemen om alsnog de normen te halen.

Waarbij je je dan kan afvragen of dit bijvoorbeeld zelfs maar voor 1 jaar nodig zou zijn om kampvuren te minderen of helemaal niet te houden omdat het jaar erna de situatie zoals gepland wel gehaald word.

De oever langs de karpervijver is klaar zo te zien. In plaats van de houten border nu een natuurlijk verloop. De eendjes lijken er blij mee te zijn in ieder geval 😊

Wat me later tijdens mijn bezoek trouwens nog op viel was dat de dame op de gevel van Villa Volta een van haar armen stil houd. De rechter (voor de kijkers links) gestrekte arm hangt op zijn laagste punt stil terwijl haar andere gebogen arm wel netjes op en neer wiegt. Wat dan wel weer grappig is is dat het door de subtiliteit van de beweging vanaf een afstand of op video amper te zien is.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Marvin Wat me later tijdens mijn bezoek trouwens nog op viel was dat de dame op de gevel van Villa Volta een van haar armen stil houd. De rechter (voor de kijkers links) gestrekte arm hangt op zijn laagste punt stil terwijl haar andere gebogen arm wel netjes op en neer wiegt. Wat dan wel weer grappig is is dat het door de subtiliteit van de beweging vanaf een afstand of op video amper te zien is.

"'t Zijn de kleine dingen die 't (niet) doen, die 't (niet) doen 🎼" in de Efteling momenteel.

Draconicon begint weer vorm te krijgen 🙂

Het lijkt erop dat de Efteling onderzoek doet naar gastenspreiding!

7 dagen later

Ik kwam zojuist onderstaande foto's tegen op Twitter. Kennelijk heeft de Efteling de grote vis die al een tijdje niet meer boven kwam in de Siervijver naar de kant verplaatst. Wat denken jullie, zouden ze hem gaan repareren of gaat ie met pensioen?

Zelf hoop ik heel erg dat hij weer naar boven zal komen..