Dit weekend met het gezin ook een bezoek gebracht aan deze tentoonstelling. Erg leuk gedaan. Ik vond zelf de handgeschreven kaarten tussen Anton Pieck en Paul Rijnders erg leuk om te zien. Ook vond ik de maquettes prachtig om eens in het echt van dichtbij te kunnen bekijken.
Gezien de hoge bezoekersaantallen denk ik dat er echt wel van een zeer succesvolle expositie gesproken kan worden, maar of dat bewijs is dat er markt is voor een groter Efteling museum betwijfel ik. Juist de tijdelijke aard maakt het naar mijn idee iets dat voor de reguliere bezoeker de moeite waard is. Prima om eens in de 5-7 jaar te herhalen, maar verliest ook snel zijn meerwaarde als je het standaard in het resort aanbiedt.
Wat ik wel mooi zou vinden is dat de Efteling bijvoorbeeld bij de Python meer aandacht zou vestigen op de uniekheid van de achtbaan in de tijd waarin deze gebouwd is. Het is geen achtbaan die zich leent voor thematisatie en overdadige aankleding, maar een paar mooi vormgegeven borden in de wachtrij over de geschiedenis zouden het geheel naar mijn idee wel verbeteren. Geen verhaal er omheen verzinnen, maar de geschiedenis van de baan als verhaal op zich.
Ik vraag mij af of er meer van dat soort plekken in de Efteling zijn? Plaatsen die een interessante plek in de geschiedenis hebben van de Efteling en waar meer aandacht voor zou mogen zijn, maar dat gaat waarschijnlijk te ver off topic voor hier.