Ik zit in dubio over de locatie. Er zijn vóór- en tegenargumenten te bedenken die ook al veel benoemd zijn.
Een argument wat nog niet voorbij is gekomen en wat veel mensen denk ik niet realiseren is de attractie-dichtheid in Midden-Nederland. Zeker in Gelderland en Utrecht is de attractiedichtheid erg hoog. In regio Meppel is dat toch wat lager. Je hebt als park dus minder 'concurrentie'. Daarnaast zit je ook relatief dichtbij de Duitse grens. Ik denk dat er dus niet specifiek enkel op de NL-markt gericht zal worden. Maar, het moet wel echt gaan leven van het toerisme. En ik vraag me af of dat naar die regio toe zal gaan.
Wat ik wel bijzonder vind is de keus voor Nederland. Hoewel NL een zeer rijke geschiedenis heeft (die vaak vergeten wordt te onderwijzen), zijn we als land niet zo chauvinistisch als de Fransen of Britten. Ik ben dus benieuwd hoe dat zou uitpakken.
Maar nog belangrijker, we zijn in NL over het algemeen geen 'Cultuur' land. Ja er zijn grote theaterproducties, maar in coronatijd was goed te merken dat de cultuursector geen aandacht verdiende. Theaters mochten zelfs als een van de laatste open! En nu wordt er ook nog eens geleund op 'klassiekers' omdat die makkelijk geld verdienen.
Ook de NL-filmindustrie is niet om over naar huis te schrijven en er zijn maar enkele grote producties die kwalitatief goed te noemen zijn. Om maar niet te spreken over het entertainment aanbod in attractieparken, wat toch vaak niet meer is dan een amateuristische show en meet-and-greets.
Hoewel ik het PdF dus echt wel gun en zeer benieuwd ben naar de shows die ze over de NL geschiedenis willen neerzetten, vraag ik me af of het haalbaar is. Zit de Nederlandse markt - die echt al wel verzadigd is qua attracties én geen entertainment liefhebber pur sang is - hier wel op te wachten? Ik hou m'n hart er voor vast...