Dream_wizard Overigens zaken die uit het oude Spookslot komen. Het slot stond stijf van de occulte symboliek, zoals veel attracties van Van de Ven valt mij trouwens op. Wat ik daaraan ook weleens bijzonder heb gevonden is dat sommige symbolen die hij gebruikt heeft geen alledaagse en bekende symbolen zijn (grootste voorbeeld wellicht het symbool op de 'stenen' deuren naar de hoofdshow). Ton v.d. Ven heeft dus goed zijn onderzoeken gedaan... De figuur waar jij overigens aan refereert zou ik eerder als Baphomet dan als Behemoth beschrijven. Bekendste pose die deze figuur meestal heeft is met de ene hand naar boven en de andere naar beneden (wat dan weer uit de alchemistische/Hermes Trismegistus hoek komt). De pentagram op zijn kop symboliseert in die zin daar vaak aan het 'verlichte' gedachtegoed, de noorderster of in satanistische gevallen aan lucifer als brenger van het licht (zijnde een ster, in de Bijbel benoemd voor de val van de engel). In de ronde zaal van het Spookslot hielden deze bokfiguren schildjes vast dus de uitbeelding is in het slot daarin meer een potpourri.