Ik snap de keuze om zoveel beelden vrij te geven juist heel erg goed. Marketing technisch is een showride of darkride gewoon erg lastig uit te leggen. Een achtbaan snapt iedereen, de hoogte, lengte en snelheid ervan zijn perfect in ieders referentiekader te plaatsen. Een attractie als Danse Macabre of een Flying Theatre echter totaal niet, vooral als je geen referentiekader hebt. Ik moet nu soms nog met moeite uitleggen waarom "This is Holland" echt wel de moeite waard is, terwijl iedereen als fan zijnde weet wat je verwachten kan.
Dan kan je dus twee dingen doen als Efteling: Niet uitleggen en hopen dat enkel de referenties naar het spookslot voldoende zijn om je marketing op te draaien of juist wat meer informatie vrijgeven zodat het publiek een soort van idee heeft wat ze verwachten kunnen. Vergis je niet, wij denken allemaal te weten wat we binnen kunnen verwachten, maar voor de meeste zal de ervaring een best guess zijn.
Ik wordt in ieder geval erg vrolijk van de nieuwe beelden. De animatronics zien er echt goed uit, ik zie veel fysieke beweging in het decor, de aankleding is dik op orde, de wachtrij is erg goed. Ik ben met de update blijer met het niveau wat de Efteling hier haalt. Na een project als Max en Moritz stemt mij het heel gelukkig om ogenschijnlijk te zien dat koste nog moeite gespaard wordt.