Veje De foto laat dit natuurlijk wel heel klein lijken, maar dit is een gigantische oppervlakte in realiteit - kijk maar eens naar die gigantische hijskraan.
Als je de foto's vergelijkt zie je dat de rechthoekige buitenbouw voorbij de toren van het Spookslot gaat, en de andere foto toont dat (met de buitenring erbij) dit bijna tot aan de oude uitgang van het Spookslot komt. Dat is echt een flinke oppervlakte.
Wat ik verwacht is dat je nu de onderste laag van op de plannen ziet, hierbovenop komt nog een laag die ongeveer even hoog is. Daarna springt het in tot de huidige middenrij (of op de meeste foto's de ring die je ziet). Vervolgens maken ze nog een extra inspringing.
Van wat we weten van Intamin is het platform zelf 18 meter qua diameter, dat betekent dus dat mijn lijnen hier steeds 18 meter zijn:
Om wat perspectief te geven, dat is even groot als de draaischijf van de Gondoletta:
Je ziet op de afbeelding met het kruis hierboven ook duidelijk hout liggen, dat is vermoedelijk de buitenkant waar het decor op zal rusten en de doorgangen naar de draaischijf zullen komen.
De ring die daarbuiten komt te staan (en er nu al staat, maar nog niet op luchtfoto) zal dan vermoedelijk gebruikt worden voor een binnenwachtrij, de uitgang en technische ruimtes. Ook de schop van de attractie zelf (want Danse Macabre krijgt een uitgang-in-shop) zal daar nog ingebouwd worden.
Naar mijn gevoel gaat dit een gigantisch en zeer imposant gebouw worden dat waarschijnlijk nog meer aandacht zal opeisen dan Fabula. Maar gezien de afwerking hier wel goed gaat komen, maak ik er mij geen zorgen in.
Wat ik daarnaast ook nog even (losstaand) wou zeggen is dat de bouw van Danse Macabre echt wel tergend traag aan het gaan is. Waar bij Symbolica in een half jaar de hele buitenkant klaar was, zijn voor Danse Macabre amper de fundering en de eerste muren gezet.
Ter vergelijking:
- Video van maart 2016:
- Video van augustus 2016:
Het is niet 100% vergelijkbaar, maar het verschil in tempo is toch echt wel enorm, dit ben ik niet van de Efteling gewend.