Japio Je zegt hier een paar dingen waar ik, zonder enige 'inside kennis' toch wel mijn vraagtekens bij zet. Onderhoud zo lang mogelijk rekken met zo weinig mogelijk middelen; waar is dat aan de orde? De situatie met WET en Aquanura staat me bij, daar is de Efteling vooral 'eigenwijs' geweest door vast te houden aan natuurwater toch? Volgens mij is die situatie met aanpassingen aan de vijver al een stuk verbeterd. Volgens mij kun je de Efteling op attractiegebied een hoop verwijten, maar niet dat onderhoud (bewust) achterstallig is. Maar nogmaals, ik baseer me vrijwel volledig op wat ik online hoor en zie.
Ik zeg er ook bewust bij dat ik niet precies weet hoe de situatie met Jedd is, maar het is een veronderstelling /aanname. die ik trek nadat ik soortgelijke situaties in dat park wel heb meegemaakt (ik noem een ketting van een bobslee baan met de daarbij behorende gevolgen, een verrotte & brandgevaarlijke oliebollenkraam, een edna die meer stil staat dan beweegt, idem voor de boom in fabula)
Bij een groot aantal van die problemen zijn die inmiddel ''opgelost'' Maar daar is wel vaak een aantal jaren van rekken aan voorbij gegaan met minder onderhoud, of het weigeren te vervangen van bepaalde onderdelen. Vandaar dat ik heel erg het gevoel heb dat dit ook bij Jedd gebeurt, en dit een vast riedeltje is in de efteling. Maar nogmaals, het kan ook gewoon toevallig zijn dat men dit echt niet verwacht had bij Jedd. De echte waarheid zullen we helaas nooit weten. En inderdaad, met aquanura was de efteling te eigenwijs om vast te houden aan natuurwater, maar ook hier zie je dus het ''eigenwijze'' terug komen. Als men geluisterd had naar de adviezen en instructies, had er veel minder slijtage geweest, was er minder rigoreus onderhoud nodig geweest. En dat is een mooi bruggetje naar:
Zingo De Efteling heeft geen enkele baat bij onregelmatige downtime, dus wat zou dan wel het fundamenteel aanpakken van het probleem inhouden?
In het voorbeeld met aquanura zou dat kunnen zijn door eens niet eigenwijs te doen, en eens te luisteren naar wat je leveranciers zeggen. Door eens adviezen aan te nemen, door eens gewoon de instructies te volgen. Bij joris en de draak wordt nu een stuk track vervangen, dat is nu na een aantal jaar aanklooien dus een ''fundamentele'' pleister-oplossing. (als er idd met het onderhoud om is gegaan zoals ik denk dat het gaat) Dan had men vaker voor een langere grondigere onderhouds periode moeten kiezen in het verleden om te voorkomen dat je nu ijzeren balken er tussen moet gaan plaatsen. Maar wellicht is er destijds ook wel wat gezegd over het aantal draaiuren per jaar, of de minimum temperatuur waarbij die kan draaien, waar toch weer vanaf geweken wordt. Jedd gaat aardig richting de leeftijd die pegasus had, en we zien nu alweer kuren komen. dan heb je mijn inziens niet geleerd van je vorige houten achtbaan.
Tonnie Wat zou de Efteling dan gedaan hebben? Tegen CGI zeggen dat ze de banen door de weeks gesloten houden, of dat ze hem alleen zomers open doen of hoe zie je dit dan voor je??
Ik zie dat voor me dat de efteling bij aanschaf praat over openings tijden van 10 tot 22.00 Maar het vervolgens van 9 tot 23.00 draait (2 uur per dag meer) Dat men bij GCI uitgaat van een onderhouds periode van 6 weken, maar de efteling er maar 3 voor uit trekt. Dat is op jaarbasis heel wat extra uurtjes draaien, en heel wat uren minder onderhoud. Op die manier bedoel ik het. Niet zo extreem als ''we houden m in de winter dicht, maar doen m stiekem toch open''
Kevjoe ik kan mij moeilijk inbeelden dat de Efteling, die het onderhoud meestal toch wel goed op orde heeft, Joris bewust slecht zou onderhouden.
Ik kan me dat ook moeilijk voorstellen dat ze het bewust doen. Waarom zou je een achtbaan die een X-aantal miljoen heeft gekost bewust slecht willen onderhouden, met als risico dat je m niet meer kunt gebruiken? Maar ik heb ook vaak zat die gedachte gehad: waarom zou je dat doen? en dat ze 't vervolgens toch deden. Ik geloof eerder in een onbewust onderhouds systeem dat gericht is op geld besparen (wat met corona wellicht een iets grotere klap heeft gehad) dat men consolideren noemt, en dat we daar de laatste paar jaar, en ook de komende jaren toch wat voorbeelden van gaan zien. (tunnel lavenlaer, spookslot, vrouw holle, Jedd) What's next? houtrot in de fata morgana achter de schermen? een gedeelte van een scene slopen waar een pop met een water kan staat, omdat ie anders in kan storten, en door het te slopen de attractie dan maar met een ''pleistertje'' open te kunnen houden tot men 4 jaar later een volledig nieuwe ride er kan neerzetten? Wegwerken kan heel goed met stuc & verf, maar het echte onderhoud zit verborgen achter de deco's. En daar maak ik me bij dat park helaas wel zorgen om door de ervaringen die ik daarmee heb.
Graag laat ik me het tegendeel bewijzen hoor 🙂