Bestek is iets makkelijks natuurlijk: dat houten bestek is tenslotte ook afval. In andere parken (zelfs in Bobbejaanland) krijg je heel vaak gewoon ijzeren bestek, dat werkt nog steeds het beste en geeft bijna geen afval... Saus kan je ook perfect in zo'n kartonnen sausbakje doen, of je kan het gewoon direct bovenop je friet doen.
En je kan ook gewoon (papieren) bekers vervangen door bekers uit hard plastic (zoals in Walibi BE) of glas (bij IKEA werkt dat ook zonder problemen). Ik heb nu wel zelf zo'n Freestyle-beker, maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van die automaten: de drank die eruit komt is slechter dan de meeste normale post-mix machines. Maar da's natuurlijk een persoonlijke voorkeur.
Langs de andere kant: peper/zout zit meestal in zakjes tegenwoordig, en in andere gevallen vaak in... wegwerp glazen/plastic molentjes. Dat kan ook duurzamer, al loop je dan natuurlijk het risico om zonder peper/zout te zitten (of een grapjas te hebben die de doppen losgedraaid heeft).
Maar ja, het begint uiteindelijk bij jezelf: je kan makkelijk zonder een rietje verder, je moet geen ton aan servetten gebruiken. Het zijn eigenlijk geen grote aanpassingen, maar het zijn er wel veel, natuurlijk.
Maar, los daarvan, als je echt qua duurzaamheid een impact wilt hebben, zal een vegetarische worst eten op een dag in plaats van vlees vermoedelijk een grotere impact hebben. Langs de andere kant, die dingen komen ondertussen zo dicht in de buurt dat je het vaak zelfs niet merkt.
Maar, om even terug on-topic te komen: we zitten middenin een transitie waarbij veel dingen veranderen. Plastic bestek en bordjes is zo goed als verdwenen en we moeten nu aan de alternatieven wennen - plastic was ook niet perfect, maar we waren het gewend. En ja, een pizza in de bakkerij eten met dat houten servies slaat op niets (ik heb al mening vorken gebroken), maar we moeten vooruit. We komen er wel.
Een geluk dat 2030 en 2032 nog niet morgen is.