Michael Die muzieke paddestoel is nog steeds een stuk goedkoop plastic én een stuk goedkope Chinese elektronica die na een aantal maal gebruik alsnog in een vuilnisbak eindigt.
Dit is een conclusie die je trekt gebaseerd op wat precies? Dat het goedkoop ingekocht is etc. zal inderdaad best, maar hoe weet jij dat het zo snel weggegooid wordt? Ik heb het namelijk bij veel huishoudens gewoon op de plank zie staan maanden na het bezoek in het park.
Michael Met oneindig afwassen bedoel ik inderdaad gewoon ordinair een bord en bestek dat geschikt is voor kinderen.
Tja, maar met die gedachten kun je, heel flauw gezegd, ook beter een kale achtbaan neerzetten, scheelt heel veel grondstoffen verbruik en stikstof uitstoot. Zover ik weet vinden de kinderen het menu wel heel leuk en het gaat in de Efteling toch ook om de beleving naar mijn idee. Daarnaast kost afwassen ook veel energie en begint water ook steeds schaarser te worden, zeker in de toekomst. Wat is dan duurzaam? Daar keuzes in maken is niet altijd even makkelijk.
Ik heb de cijfers niet maar ik ga ervan uit dat de Efteling onderzoek heeft gedaan naar het vorige en het huidige kindermenu en tot de conclusie is gekomen dat het huidige duurzamer is. Anders zouden ze dat niet communiceren. Dat het nog duurzamer kan snap ik en is zeker waar, maar misschien kunnen ze ergens anders sneller en beter verduurzamen dan op dit punt zoals het energie verbruik verminderen en zelf opwekken. Daarmee maak je naar mijn idee je park sneller duurzamer dan al het bestek van hout te maken, wat ze overigens ook al op plekken doen.
Michael Maar als je een doel hebt dan hoor je ook een visie en/of strategie te hebben hoe je dat doel gaat behalen.
Door geld te investeren in verduurzaming op verschillende gebieden zoals ze dat de afgelopen jaren hebben gedaan. Dat lijkt me geen breinbreker.
Michael En daarmee mis ik dus wat in die uitgesproken ambitie waardoor dit voor mij voelt als greenwashing.
Maar nogmaals, dat iets niet uitgesproken wordt wil toch niet zeggen dat het er niet is? Iets greenwashing noemen terwijl het park veel doet om te verduurzamen vind ik nogal krom. Pas waneer ze het doel in 2030 niet behalen dan spreek je in dit geval over greenwashing naar mijn idee.
-
Ik vind het gewoon vreemd dat er voor gekozen wordt om hier het negatieve van te belichten. De Efteling is volgens mij een van de koplopers in de branche en daarbuiten als het gaat om verduurzamen en spreek nu uit om dat nog veel meer te gaan doen. Dat verdraaien naar alles wat anders kan en moet en waar ze nog 8 jaar voor hebben is naar mijn idee wat voorbarig.