Ook dit jaar kun je in Toverland weer lekker Halloween komen vieren. Daarom besloten @Yolande en ondergetekende om afgelopen zaterdag eens een kijkje te gaan nemen hoe dat er dit jaar aan toe gaat.
We komen rond een uur of 1 aan in het park waar net de Halloween show in Port Laguna begonnen is. We hebben echter nog niet gelunched en best wel trek dus we gaan eerst maar eens wat te eten zoeken. Het originele plan was om nacho’s te halen bij Mañana in Port Laguna maar dit tentje was helaas gesloten. Dan maar door richting de Food Street die ook dit jaar weer terug is om te zien of we daar wat lekkers kunnen vinden!
De meeste tentjes zijn nog aan het opstarten.
Lekker Hotel Mama is gelukkig net open dus daar halen we een goede tosti. Daar moeten we even op wachten omdat de gril pas net aan staat, maar we hebben toch tijd zat. Daarnaast hebben we daardoor de tijd voor een gezellig praatje met de personen die in de zaak staan.
Met onze tosti strijken we neer op de Pumpkin Farm. Deze werd vorig jaar voor het eerst geïntroduceerd en is dit jaar meteen flink verbeterd én uitgebreid! Vorig jaar was dit op het grasveld links van het survivalparcours, dit jaar is het juist daar tegenover in de speeltuin. Dit heeft als voordeel dat het een stuk groter kan zijn met meer zitgelegenheid om je versnaperingen van de foodtrucks en natuurlijk het eigen kraampje met typische Halloween snacks van Toverland te nuttigen. Daarnaast liep je vorig jaar over houtsnippers en na een paar regenachtige dagen wordt dat toch altijd een beetje een troepje. Het gebied van de speeltuin heeft gewoon al verharde paden waardoor je dit probleem niet gaat hebben. Goede upgrade dus!
Na ons rondje Pumpkin Farm gaan we richting Avalon voor een paar ritjes Fenix, een tochtje Merlin’s Quest en het maken van de nodige update foto’s van de bouw. Die foto’s kun je overigens hier vinden! Daarna proberen we trouwens ook nog de Spooky Sundae uit want het is lekker weer! Dit is een softijsje geserveerd in een wafel met een rand van Oreo kruimels en heeft als topings blauwe hagelslag en een gezichtje van suikerwerk. Uiteindelijk natuurlijk vooral een softijsje, maar wel erg lekker!
Inmiddels is het bijna tijd voor de parade dus begeven we ons weer richting Port Laguna. In een kort, maar vermakelijk, showtje laten twee bewakers van het magiezijn per ongeluk alle slechte magie uit de kluis ontsnappen waardoor alle Engerds en griezels tevoorschijn komen! Die lopen vervolgens twee rondjes door Port Laguna zodat iedereen alvast even goed kennis kan maken voor ze richting hun scare zone of haunted experience gaan om je daar de stuipen op het lijf te jagen. Een erg tof begin van de avond wat mij betreft, fijn dat dit weer terug is.
We keren nog even terug naar de Food Street voor een lekker frietje van Friethoes en daarna is het tijd om de scare zones te gaan bezoeken! Al hebben we er stiekem al eentje gezien want we zijn via DesTroy richting de Food Street gewandeld 😉 Dit gebied blijft goed werken met de Trojaanse soldaten die door het gebied strompelen en marcheren.
Daarna komen we door het Shadows of the Sea gebied. Wat mij betreft blijft een terugkerende klacht dat dit gebied net te krap én iets te klein is. Al was het dit jaar wel iets beter te doen omdat hier net wat minder rook hing. Dat zorgde er ook voor dat de fantastische grime in dit gebied wat beter te zien is. Gelukkig maar want dat mag echt wel gezien worden!
Dan door naar Fiesta de los Muertos. Dit blijft eigenlijk toch wel de favoriet en niet alleen omdat het de meest milde zone is maar het sfeertje is er gewoon echt heel fijn. Daarnaast hebben de acteurs prachtige grime en kostuums! Een goede update van dit gebied is trouwens dat het “showtje” dat eens in de zoveel tijd opgevoerd wordt niet langer midden op het pad gebeurt. Dit is deels verplaatst naar het eilandje waar normaal de springfonteinen overheen gaan en kleine podiums aan de zijkant van deze vijver. Dit zorgt ervoor dat veel meer mensen tegelijk goed kunnen zien wat hier gebeurt, de scares werken beter door de spreiding van de acteurs én de doorstroming blijft beter. Daarnaast zijn de extra toegevoegde vlammenwerpers natuurlijk altijd goed. Ook de verrassing bij de loopbrug een stukje verderop.
Daarna komen we langs Morgana’s Frozen Knights. Het gebied met de witgemaakte beplanting, troon van Morgana, ijsschotsen en sneeuw zijn als vanouds erg tof. Maar ook hier geldt dat het gebied best een tikje groter zou mogen zijn om iets meer doorstroming te hebben. Met name bij de troon wil dat nog wel eens een beetje vastlopen.
``
Dan komen we aan bij Witches Forest, waar we de gratis reservering die we met ons abonnement mochten maken hebben ingezet. Het systeem met de tijdsloten werkt hier erg goed want met een klein kwartiertje worden we het bos in gestuurd. Dit gaat trouwens in groepjes van 6 wat in mijn ogen echt een perfect aantal is. Ik ga hier verder niks over spoilen maar voor wie hem al kent: ja hij is hetzelfde als vorig jaar, maar nog steeds erg effectief! Over de andere spookhuizen kan ik niet meepraten, dat is niet helemaal mijn ding dus ik laat het lekker bij deze boswandeling maar ik hoorde positieve verhalen van anderen! 😎
Als we de heksen hebben weten te ontvluchten maken we nog een ritje in Fenix in het donker, dat blijft een fantastische ervaring. Om daarna richting Cirque te gaan. Dit vind ik persoonlijk de minste zone, maar dat ligt niet zozeer aan de kwaliteit maar vooral dat ik het thema persoonlijk wat minder vind. Ook miste ik hier de Cake Walk maar inmiddels heb ik begrepen dat die er vanaf dit weekend gelukkig wel weer zou moeten staan. Dat is wat mij betreft een grote plus voor die scare zone.
We eten nog een snackje en doen nog een ritje Troy die ook dit jaar is uitgerust met toffe vuur effecten en een rookwolk op de fly-through in het station. Daarna zoeken we in Port Laguna alvast een plekje om het vuurwerk te kijken. Deze show is ook weer als vanouds goed en kun je hier zelf ook bekijken als je wilt 😃
Ik denk dat je het uit mijn tekst al hebt kunnen opmaken maar wat mij betreft is ook dit jaar Halloween in Toverland weer een absolute aanrader. Ik blijf het een enorme plus vinden dat men zich hier niet voornamelijk richt op blood & gore maar juist de creatieve route kiest met fantasiefiguren die goed passen binnen de thema’s die Toverland heeft.