• Duitse Parken
  • Mogelijk een Ride To Happiness kloon voor Holiday Park

Afgelopen dagen was er in het Duitse pretpark Holiday Park, weer de jaarlijkse fanclub dag.
Onder andere is hier (nogmaals) naar voren gekomen, dat het park in 2025 een nieuw themagebied zal krijgen, gebaseerd op Tomorrowland, zoals dat ook in Plopsaland de Panne te vinden is.
Onderdeel van dit nieuwe themagebied zal o.a. een grote nieuwe achtbaan worden. Welk soort achtbaan dit gaat worden, is niet bekend gemaakt, maar wel werd de Ride To Happiness uit Plopsaland de Panne getoond.

The_Bullgod heeft de titel veranderd naar Mogelijk een Ride To Happiness kloon voor Holiday Park .

Volgens mij had management (Steve van den kerkhof?) al een keer ergens gemeld dat het sowieso geen kloon gaat worden.

Na het overweldigende succes van de RtH zal het me niet verbazen als het weer een extreme spinner gaat worden. Holiday park wordt in één klap weer een must visit als de baan open gaat. Of het park nog een high thrill coaster nodig had is natuurlijk de vraag maar qua marketing en aantrekkingskracht is dit natuurlijk een goede zet.

NielsC Na het overweldigende succes van de RtH

Bedoel je die baan die altijd de laagste wachtrij van de dag heeft, ondanks de vreselijke operations? Ja enorm succes.

Er gingen wel geruchten dat die S&S Axis coaster naar HolidayPark zou gaan. Was natuurlijk al aangekondigd dat het model verkocht was aan een Europees park, en het zou nog best een logische keuze zijn binnen het Tomorrowland thema als alternatief voor de extreme spinning coaster om die uniek te houden voor De Panne. Ik zie het nog wel gebeuren dat het die S&S Axis coaster wordt i.p.v. een RtH kloon.

QDude24 Operations in Plopsaland zijn over het algemeen niet de sterkste nee maar, ben je niet een beetje exorbitant met je post? Ride to happiness heeft by far de hoogste capaciteit van alle grote banen in het park, niet de hele doelgroep mag of wil erin en door de automatische beugels waren de dispatch tijden (tijdens mijn bezoek ten minste) een dikke prima. Logisch dat de baan dan toch een van de kortere wachtrijen van het park heeft?

Plopsa is ook geen thrill park, de populairste attractie zal dan vaak ook niet de grootste thrill hebben (Efteling en toverland's populairste attracties zijn ook niet de B&Ms bijvoorbeeld). De baan is daar voor een bepaalde doelgroep van het park neergezet (en om de aantrekkingskracht van het park te versterken) en volgens mij is die doelgroep niet anders dan positief.

NielsC of alle thoosies accepteren gewoon dat Ride to Happiness een prima achtbaan op de verkeerde locatie is. In Walibi Belgium of -Holland had de achtbaan minstens de dubbele wachttijd gehad, als niet langer. En dat met fatsoenlijke operations! Maar in Plopsaland de Panne mag 50% van de bezoekers er niet in, 45% wil er niet in en dan blijft 5% over die wel in de rij aansluit. En ze gaan ook niet meer tieners aantrekken met 1 achtbaan in Tomorrowland thema tussen een gigantische line-up van Kabouter Plop, K3 en Maya de Bij attracties. Plopsa had deze baan gewoon meteen in Holiday Park moeten bouwen, in plaats van nu twijfelen om hem daar naartoe te kopiëren.

Quefox_ Maar in Plopsaland de Panne mag 50% van de bezoekers er niet in, 45% wil er niet in en dan blijft 5% over die wel in de rij aansluit.

Ah deze statistieken kende ik nog niet, waar heb je ze vandaan? 🙂

Quefox_ In Walibi Belgium of -Holland had de achtbaan minstens de dubbele wachttijd gehad, als niet langer.

Toch een beetje een iteratie van wat mijn eerdere post niet? Plopsa's hoofddoelgroep is niet de target group van deze baan maar, betekent dat dit soort investering altijd foutief zijn?

NielsC Ah deze statistieken kende ik nog niet, waar heb je ze vandaan? 🙂

Observaties en logisch nadenken 🙂🙂

• NielsC heeft hierop gereageerd.

Waarom zouden ze in hemelsnaam een kloon van Happyride in Holiday Park zetten? Die baan is gebouwd om perfect te passen in de Panne. In Holiday Park kun je vele malen beter weer een eigen layout plaatsen die beter in het park past.

Coasterfrenzy Momenteel is het nog onduidelijk wat voor model coaster er zal komen in het park.
                Alleen bij de presentatie hebben ze dat model gebruikt (Ride to Happiness @ Plopsa).
                Maar het kan best zijn dat ze een nieuw/eigen model Xtreme Spinning Coaster zullen plaatsen daar in Duitsland.

Orangedevil 2025, Volgens mij hebben ze bij Disney afgekeken. . .

Dat kan best, maar ze hebben nog genoeg andere dingen te doen daar in Holiday Park.
                Het waterpark en het hotel bijvoorbeeld. En beide zullen volgens mij nog afkomen, voor de nieuwe coaster.

Quefox_ ik snap natuurlijk wel waar je vandaan komt/wat je probeert te zeggen (met je 1e comment) 😉 maar, als erg constructief of onderbouwend komt ‘t niet over. Maar goed we zullen zien of deze investering een positief effect heeft op plopsaland over de komende jaren. Maarja, naar mijn mening, Hoe meer extreme coasters “in de buurt” des te beter, of ze nou in plopsa of in holiday komen.

NielsC Daar aan toegevoegd: Je kunt niet je publiek van kinderpark naar park voor een volledig publiek (dus inclusief thrillseekers) uitbouwen als je nooit daadwerkelijk iets voor die groep zet.

Momenteel voelen attracties als Happyride en Anubis wat misplaatst. Zeker omdat er voor die doelgroep relatief weinig anders in het park te doen is (heidi, supersplash,..). Maar het kan uiteindelijk wel werken.

Nu ben ik eerlijk gezegd er wel wat sceptisch over of de Panne wel de juiste plek is om dit te doen. Gezien erg beperkte ruimte, lastige buren etc. Ik betwijfel of ze de plaats en het budget (er voor over) hebben om ooit écht een volwaardig park te kunnen worden.

NielsC Coasterfrenzy vanuit een fan-perspectief is het natuurlijk hartstikke tof dat er zo'n thrill coaster in het park komt, maar ik denk dat het aanbod in die categorie wat betreft achtbanen al prima was vervuld door Anubis. Wat ik bijvoorbeeld zelf beter had vinden passen, is een wat intensere-family coaster. Iets wat tussen Anubis en Heidi in zit qua intensiteit. En dan kan je om toch je thrill aanbod wat uit te breiden, beter investeren in 1 of 2 thrill flatrides dan meteen zo'n grote coaster. Ik denk dat je dan met een vergelijkbaar budget een compleet themagebied had kunnen openen met dezelfde footprint als Ride to Happiness. Studio 100 IP'tje eraan linken en het voegt denk ik echt iets toe in Plopsaland.

De discussie over hoezeer The Ride to Happiness op zijn plek is in Plopsaland de Panne is an sich een interessante. Maar laten we het hier bij het onderwerp houden van een Tomorrowland gebied/attractie voor Holiday Park. Met al dan niet een kloon uit de Panne 😀

Uiteindelijk gaat de discussie in hoeverre het past natuurlijk in zekere mate ook wel op voor Holiday Park.. Nu heeft ook HoP al heel lang wat grote thrills gehad (begon ooit met Superwirbel, maar zeker met EGF kwam het park op de kaart). De Freefall tower is zo'n perfecte flatride die relatief weinig ruimte in neem. Juist onder plopsa is er daar véél meer voor kinderen bij gekomen. Ik neem aan dat ze ook voor HoP een diverser publiek willen aanspreken. En hoewel ik het er me eens ben dat thrills zoals EGF, Anubis en SkyScream daar simpelweg bij horen, ben ik het er ook mee eens dat er iets voor het tussensegment ontbreekt. In HoP zelfs nog veel meer dan in PdP. Waar PdP nog de Supersplash en Heidi heeft, heeft HoP eigenlijk niets meer er tussenin.

Nu weet ik dat Plopsa doorgaans niet veel geld investeerd aan theming en beleving etc. Maar juist met de Studio100 IP's zou je een geweldige darkride-Coaster kunnen zetten voor dat tussensegment.

Gewone darkrides missen eigenlijk ook nog wel in die parken. Al heeft HoP wel dat kasteel nog.

3 maanden later

Dit is helaas nog geen officiele bevestiging van het mogelijke themepark, maar eerder een uitgebreide discussie van voornamelijk de Duitse pretpark & coaster fans.

Vanwege de codenaam welke aan dit project gegeven zou zijn "The Ride To Happiness 2.0", kon dit wel eens de nieuwe S&S Axis coaster kunnen zijn, ipv de bekende Mack Xtreme Spinning. Ruim 1 jaar geleden is al min of meer bekend geworden dat deze eerste baan van dat type aan een Europees park verkocht zou zijn en de opening zou in 2023 zijn. Maar ik denk dat dat laatste wel eens minimaal 1 jaar later kan worden.

Bron: https://coasterforce.com/forums/threads/holiday-park-tomorrowland-area-ride-2025.44262/page-3#post-1147041

Plopsa heeft zelf aangegeven dat deze pas in 2025 zou openen mits alle vergunningen rond komen. 2024 is nog steeds het hotel in de planning en voor na de opening van de nieuwe coaster is een waterpark gepland, ze zien Holidaypark als een potentie voor Panne 2.0.
                    Ik zelf denk dat ze geen Axis gekocht hebben, maar toch voor veilig gaan na de goede samenwerking met Mack en de positieve ontvangst. Wie de Axis wel mogelijk zou kunnen ontvangen in Europa is me nog een raadsel.

een jaar later

Eindelijk is het park begonnen met de sloop van de oude tribune van de waterskistuntshow.