Japan is inderdaad vanaf 11 oktober weer open voor individuele reizigers, een visum is dan ook niet meer nodig. Zover ik weet moet je op het moment wel bewijs overleggen van drie vaccinaties. Heb je dat niet, dan een negatieve PCR-test.
Fastpass is in Tokyo Disneyland en DisneySea trouwens verdwenen, waarschijnlijk voorgoed. Het betaalde Premier Access-systeem is ervoor in de plaats gekomen, tot nog toe enkel voor Toy Story Mania, Soaring Fantastic Flight en Beauty and the Beast, uit mijn hoofd. Als je gelukt hebt, is de giga-uitbreiding Fantasy Springs in DisneySea nét open in de tweede helft van juli, maar dat is nog niet zeker. Is dat wel het geval, bereid je dan voor op grote drukte. Ga hoe dan ook op doordeweekse dagen naar de parken en zorg dat je minimaal een half uur voor opening voor de poort staat. 's morgens lekker veel doen en de massa een beetje voor zijn, in de drukke middag lekker de sfeer opsnuiven en verkennen, als overal de langste rijen staan.
Als je van tevoren al wilt weten wat er zoal te doen is in de Disney-parken: ik vind Disney Tourist Blog een fijne site en die hebben uitgebreide ride guides en andere tips:
Tokio is overweldigend groot en geweldig. Wij verbleven altijd strategisch vlakbij Tokyo Station, bij station Kanda. Voordelige (zaken)hotels genoeg daar. Kanda station ligt op de Yamanote-looplijn én oranje metrolijn 4 (Ginza Line), en er is een snelle verbinding naar Shinjuku (waar ik zelf niet zou willen verblijven). Vanaf daar zit je op maximaal een half uur van alle toffe wijken, Shibuya (met het kruispunt) is dan nog het langst reizen.
Waar houd je van in een grote stad? Check Japan Guide voor een handig overzicht met bezienswaardigheden (gesorteerd per noord, zuid, oost, west), side trips, enzovoorts. https://www.japan-guide.com/e/e2164.html
Ik was er in 2019 voor het laatst en toen was Shibuya Scramble nog niet open, daar is nu het mooiste uitzichtpunt van de stad. Meer nieuwe dingen: https://www.japan-guide.com/link.html?/index.html+report+topstory+171+243+0+/news/whats-new-in-tokyo.html
Altijd bereid om specifieker vragen te beantwoorden. 🙂