Net terug van een reis naar Spanje en daarbij ook Port Aventura bezocht.
En om eerlijk te zijn: Ik snap héél goed waarom ze het park niet verkocht krijgen.. en dan heb ik het niet alleen over Universal.
Het park verkeerd in een bizar slechte staat en dit op Universal Niveau krijgen is gewoon niet realistisch meer te doen. Ik denk dat aanschaf + nodige upgrades grofweg evenveel zou kosten als 50% - 75% van het nieuwe park in Engeland.. Dan snap ik dat je liever voor die laatste optie kiest.
Het goede nieuws: Eerder in het topic zagen we al dat het Logo van Port Aventura op de brug nieuw geschilderd is. Dat is zeker niet het enige wat gebeurd is. Er zijn wel meer plekken in het park geschilderd. Echter valt bij de Tutuki splash op hoe ze dat gedaan hebben.
De tunnels van de tutuki splash waren eerst nog "Kauwgomtunnels" waar vooral het dak helemaal bedekt was met kauwgoms.. Hier hebben ze dus gewoon overheen geschilderd. Als je goed kijkt zie je alle kauwgom gewoon nog zitten, maar is er een laag grijze verf overheen gegaan.
Ik denk dat dit een beetje "in a nutshell" is hoe het park onderhouden word. Op veel plaatsen is de theming gewoon uit elkaar aan het vallen. Als een Universal dit moet overnemen, moeten ze bijna alle theming gaan vervangen/renoveren. Het park maakt nu echt de indruk dat het "op" is en dat de huidige eigenaren er vanaf willen omdat het bijna opgebruikt is. Er zijn veel effecten die jaren niet meer gewerkt hebben en waarvan ik mijn twijfels heb of ze überhaupt terug in gebruik genomen kunnen worden. Een voorbeeld: Het watergordijn bij de uitgang van Stampida. Dat water moet natuurlijk ook afgevoerd worden, maar die afvoer zit nog nét niet tot de rand vol met aarde en er beginnen zelfs al kleine struikjes uit te groeien. Dat betekten dat waarschijnlijk ook het ondergrondse deel van die afvoer al helemaal verstopt zit en je het dus niet bepaald gemakkelijk weer gefixt krijgt (ik gok op: Opgraven en volledig vervangen).
En dan valt de technische staat van de attracties uiteraard ook wel te gissen. Bij El Diabolo ontbreekt er een trein. In plaats van 5 treinen, stonden er nog maar 4 (waarvan 3 gebruikt werden). Nu kán het natuurlijk zijn dat de 5e terug naar Arrow is voor groot onderhoud, maar ik verwacht eerder dat die gesloopt is voor onderdelen. Dit is ongetwijfeld op meer plaatsen gebeurd, wat betekent dat een eventuele overkoper fors moet investeren om alles weer terug te krijgen op capaciteit.
Qua groen viel dan weer op dat er best veel overwoekerd. Nu is dat ook de tijd van het jaar, maar op de wachtrij van Shambhala staat een struik die toch minimaal een maand gegroeid heeft.. en ook dat is een trend in het park.
Daarnaast is het personeel zo waardeloos dat je dit ook écht niet binnen een seizoen afgeleerd krijgt. Alles eruit gooien en nieuw personeel aannemen werkt ook niet. Nu kunnen goede trainingen meteen in het eerste seizoen al een sterke verbetering laten zien, maar terug op niveau krijgen zoals het ooit was gaat toch wel een paar jaar duren denk ik. Slechte gewoontes leer je gewoon moeilijk af.