luc136 Ik vraag me eigenlijk af of PortAventura zo goedlopend is. De huidige eigenaren hebben het al zeker anderhalf jaar nadrukkelijk in de verkoop staan, en ze hebben nog geen overnamekandidaat gevonden. Als het winstgevend zou zijn zouden ze het wel willen houden, of anders het vrij makkelijk kunnen verkopen neem ik aan.
Een investeringsmaatschappij koopt dit soort projecten vaak om ze uiteindelijk weer met winst te kunnen verkopen. Niet persé om ze jaren te blijven "melken".
Het park zou verder best prima kunnen lopen, maar als de vraagprijs belachelijk is, gaat niemand het ervoor geven. Ik denk dat iemand die de investering maakt, deze ook op X-jaar terug wil verdienen. Als de prijs die terugverdientermijn niet dekt, dan zal niemand het willen (zeker met oog op extra kosten die Demin al noemde).
Demin Daarnaast kun je je nog afvragen of het park wel zo goed zou blijven lopen als je er Universal-prijzen voor gaat vragen, wat waarschijnlijk noodzaak gaat zijn als je de refurb op niveau wilt doen.
Toen Universal het park had waren de prijzen eigenlijk enorm redelijk. Ik kwam er toen nog 1 a 2 keer per jaar en vooral F&B in het park was gewoon enorm betaalbaar. De Entreeprijs lag destijds wel iets hoger dan bij andere parken, maar de prijs lag zeker niet zo extreem ver van andere parken af dan wat tegenwoordig het geval is bij Universal..
In principe zou ook een Universal dat nog steeds op die manier kunnen runnen, maar ik denk niet dat ze dat willen.