Pretparkgenot Al het Pieckse staat in de Efteling, maar niet alles wat in de Efteling staat is Piecks.
De Efteling is een pak meer dan het Pieckse (en dat is maar goed ook). In hetzelfde opzicht gaat dit de stijlen in Toverland uitbreiden en dat kan slecht uitpakken of goed uitpakken.
We zullen zien hoe het uiteindelijk wordt. Maar dat er kritiek op komt, is normaal en niet slecht: ik vind zelf ook dat het speelse karakter van de nieuwe mascottes eigenlijk niet thuis hoort in het Avalon dat ik van nu ken. Ik begrijp de reden van toevoeging niet, want Avalon heeft die totaal niet nodig: het gebied an sich is sterk genoeg, en er had meer focus kunnen liggen op elementen die nu reeds aanwezig zijn in het gebied, zonder die karakters toe te voegen.
Het meest volwassen gebied van het park, wat zeer zeker nog opvulling gewenst was, verliest op dit moment met deze toevoeging wat eigenheid. Ik hoop dan ook dat wat er toegevoegd wordt, genoeg eigenheid heeft om dat verlies op te pakken.
Het kleurgebruik van de nieuwe uitbreidingen is vrij uitbunding: hele felle kleuren, die ik meer associeer met Port Laguna. Mijn perceptie van Avalon was vooral het bruine, het groene natuurlijke en het blauwe van het water en Fenix. Nu komt er een hele hoop bonte kleuren bij, welke in mijn ogen iets te veel afwijken van het bestaande. Ik hoop dat ik daar fout in ben, en dit zal naar de toekomst toe wel duidelijk worden.
Voeg daar de cute figuren bij en dan is het duidelijk dat er toch wel afgeweken wordt van het originele idee van Avalon.
Ik heb mijn twijfels over de parachute-toren, die net naast een van de grootste loodsen van het park neergezet wordt, en voor het grootste deel uitzicht gaat hebben op grasvelden. Het andere deel gaat een prachtig uitzicht hebben - en als het park uitgebreid is op die grasvelden is dat zeker het geval - maar nu is het toch vooral uitzicht op veel kaal gras en een grote loods (met gelukkig daarachter wel wat moois).
Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk zal uitpakken, want ik heb vertrouwen in Toverland dat ze hier iets moois van gaan maken. Maar dat ze er iets moois van gaan maken, betekent natuurlijk niet dat het een verbetering is.