Gisteravond was de veelbesproken Spooknacht in de Efteling en toen ik de informatie las uit de persmap die de Efteling rondstuurde naar de aanwezige pers, begon het toch te kriebelen.
In dit document stonden een aantal facts & figures over de Spooknacht. Er zouden ongeveer 150.000 mensen gestreden hebben voor een plekje en er zouden zo'n 2000 mensen aanwezig zijn. De FOMO begon toe te slaan, maar ik sloeg volledig aan op het zinnetje:
De route van de Spooknacht duurde ongeveer één uur en werd afgesloten met de show van het Spookslot.
Het was 23:15 toen ik Marktplaats checkte en er stond een ticket voor 2 personen om 1:30 uur te koop. Na wat bieden was ik de gelukkige en was ik benieuwd naar wat me te wachten stond. @Tonnie was toevallig in de buurt van het park en wilde best wat later naar bed. Ik ben niet veel later de auto ingestapt om naar de Efteling te rijden. Benieuwd wat we aan zouden treffen.
We waren iets voor half 2 binnen waar we bij de grouper terecht kwamen. Die maakte met ieder groepje een kort praatje en zorgde ervoor dat er enige ruimte tussen de verschillende mensen zat. Je had hierdoor echt het idee dat je de Efteling voor jezelf had. Heel tof!
We liepen dankzij de nieuwe routing bij de ingang af op de Fata Morgana waar we een eerste vorm van entertainment treffen. Niet eng en weinig interactie. Maar dat is niet erg. Het is ontzettend sfeervol!
Via de vijver voor de Fata Morgana liepen we richting de promenade. Hier was direct duidelijk dat de Efteling heel erg fijn uitgepakt heeft met veel verlichting, lasers en ook de muziek uit de speakers was afgestemd met muziek uit het Spookslot.
Voor Symbolica werd het nog veel fijner dan het al was. Een violiste bracht Dance de macabre ten gehore. Prachtig!
De routing liep verder via de ingang rechts van Symbolical. Tot aan de ingang van het Heksenpad waar we de optie hadden; het Heksenpad of het hazenpad. Uiteraard kozen we voor het Heksenpad!
Hier had men uitgepakt met rookmachines, nog meer lampen en ook weer lasers.
Via het Heksenpad kwam je terecht op de het plein voor het Spookslot. Hier stond een medewerker klaar om een foto te maken van je groepje en er speelde animaties van IJzige IJsbrand op de passage aan de zijkant. Hier heb ik helaas geen goede foto's van. Van de re rest van de setting wel 🙂
Tijd om de attractie nog eenmaal te bezoeken! Het fijnste aan het bezoeken van het Spookslot in het donker, is dat je ogen al gewend zijn aan de duisternis. Je ziet hierdoor de details in de wachtrij een stuk beter dan overdag.
Hier eindigde de spooktocht. Je stond alleen nog midden in het park dus moest naar buiten. Via Max & Moritz en de Fata Morgana liep de exit-route langs het theater zo naar buiten. Je kon overigens het rondje nog eens lopen als je wilde. De klok vertelde ons dat het inmiddels 2:45 was. De hoogste tijd om naar huis en naar bed te gaan!
Ik ben blij dat ik last-minute nog kon gaan, want wat de Efteling neergezet heeft was echt heel erg goed. Sfeervol en uniek! Het kostte me uiteindelijk € 16,25 per persoon maar dit vond ik het meer dan waard! 🙂