De afgelopen dagen zijn er meerdere dingen gezegd over het nieuwe spookhuis Slaughterhouse dat Walibi Holland wil openen tijdens de Fright Nights dit jaar. En ik snap alle commotie niet helemaal.
Slaughterhouse is dus een nieuw spookhuis waar je voor je gevoel aan een vleeshaak wordt gehangen en door een slachthuis wordt getransporteerd en waar je dreigt in de gehaktmolen te belanden. Persoonlijk vind ik het concept heel tof en het is dat ik jump scares vreselijk vind, anders had ik er zeker wel naartoe gegaan.
Dit concept lekte uit in de zomer, maar niet veel later kwamen er reacties van andere instanties die het maar niks vinden.
- De Dierenbescherming en Animal Rights waren verontwaardigd omdat dit zou gaan om entertainment over dierenmishandeling.
- Walibi reageerde hier afgelopen week op door aan te geven dat ze hiermee juist de vleesindustrie in een slecht daglicht willen zetten en dat ze medestanders zijn van dierenrechtenactivisten. Ze willen mensen minder vlees laten eten door deze ervaring.
- Vervolgens reageerde de vleesindustrie zelf dat ze dat ook niet waarderen, omdat de gasten bang gemaakt zouden worden met een onjuist beeld van een slachthuis.
Ik wilde dit topic starten omdat ik dit gewoon niet snap. Ik snap niet waarom de activisten de link trekken met de vleesindustrie, terwijl dit al jarenlang een thema is dat voorkomt in films en zelfs in andere attractieparken zoals het gelijknamige spookhuis in Movie Park Germany. Daarnaast gaat het niet om dieren slachten, maar om mensen slachten (of ik moet dat aspect verkeerd begrepen hebben). Ik snap ook niet waarom Walibi er op deze manier op reageert en eigenlijk een politiek statement maken door een kant te kiezen in de dierenwelzijn discussies.
En hoewel het in de slachthuizen lang niet altijd volledig volgens de dierenwelzijn regels verloopt, vind ik dat de vleeslobby in dit geval nog het meest terechte statement maakt.
Ik denk dat het overdreven is dat de Dierenbescherming zich op deze manier bezighoudt met een Halloweenevent en dat Walibi zich eigenlijk teveel aantrekt van die groepen. Wat denken jullie?