De afgelopen dagen zijn er meerdere dingen gezegd over het nieuwe spookhuis Slaughterhouse dat Walibi Holland wil openen tijdens de Fright Nights dit jaar. En ik snap alle commotie niet helemaal.

Slaughterhouse is dus een nieuw spookhuis waar je voor je gevoel aan een vleeshaak wordt gehangen en door een slachthuis wordt getransporteerd en waar je dreigt in de gehaktmolen te belanden. Persoonlijk vind ik het concept heel tof en het is dat ik jump scares vreselijk vind, anders had ik er zeker wel naartoe gegaan.

Dit concept lekte uit in de zomer, maar niet veel later kwamen er reacties van andere instanties die het maar niks vinden.

• De Dierenbescherming en Animal Rights waren verontwaardigd omdat dit zou gaan om entertainment over dierenmishandeling.
  • Walibi reageerde hier afgelopen week op door aan te geven dat ze hiermee juist de vleesindustrie in een slecht daglicht willen zetten en dat ze medestanders zijn van dierenrechtenactivisten. Ze willen mensen minder vlees laten eten door deze ervaring.
  • Vervolgens reageerde de vleesindustrie zelf dat ze dat ook niet waarderen, omdat de gasten bang gemaakt zouden worden met een onjuist beeld van een slachthuis.

Ik wilde dit topic starten omdat ik dit gewoon niet snap. Ik snap niet waarom de activisten de link trekken met de vleesindustrie, terwijl dit al jarenlang een thema is dat voorkomt in films en zelfs in andere attractieparken zoals het gelijknamige spookhuis in Movie Park Germany. Daarnaast gaat het niet om dieren slachten, maar om mensen slachten (of ik moet dat aspect verkeerd begrepen hebben). Ik snap ook niet waarom Walibi er op deze manier op reageert en eigenlijk een politiek statement maken door een kant te kiezen in de dierenwelzijn discussies.
En hoewel het in de slachthuizen lang niet altijd volledig volgens de dierenwelzijn regels verloopt, vind ik dat de vleeslobby in dit geval nog het meest terechte statement maakt.

Ik denk dat het overdreven is dat de Dierenbescherming zich op deze manier bezighoudt met een Halloweenevent en dat Walibi zich eigenlijk teveel aantrekt van die groepen. Wat denken jullie?

Als Walibi zijnde liet ik mij niet kennen.
    Gewoon door laten gaan, zonder die statements.

Ben je vlees eter dan word je niet gewaardeerd door de meeste vegetariërs of veganisten.

Ben je een vegetariër of veganist dan word je niet gewaardeerd door de meeste vleeseters.

Vlees eten is tegenwoordig een lastig onderwerp, ik lust het graag, de manier waarop het vee geslacht word vind ik ook iets minder, maar hoeveel honderden jaren doen we het al?

Ik zou zeggen, ga respectvol met elkaar om, en laat elkaar lekker, vind je het niks dan ga je niet, toch? We zijn mensen van vlees en bloed met onze eigen mening, en die mogen we met elkaar delen, maar niet dwingen en opleggen.

Nu gaat het inderdaad wel om mensen slachten zoals ik me ook heb bedacht, maar kom op zeg. Het spookhuis is gewoon super bedacht, griezelig, ik ga niet mee!

Ik vind het allemaal tegenwoordig ver gaan en overdreven 😅 Ik heb het goed voor met de maatschappij, maar komaan...
      Mogen bepaalde dingen gewoon zijn zoals ze zijn ? Horror = horror , het is niet echt...het is een "fantasiewereld" en men kijkt er naar alsof het realiteit is 🤷‍♂️

Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd in een ander topic maar spookhuizen en experiences zijn vormen van theater en creativiteit. Je hebt hierin gewoon alle vrijheid om iets te ontwikkelen wat totaal niks met de buitenwereld te maken heeft. Het slaat in mijn ogen dan ook nergens op dat dierenrechtenorganisaties hier moeilijk over doen. Nog voordat er echt iets bekend is gemaakt hoe de ervaring zal zijn, waren zij en alle volgers van hun al gigantisch overdreven aan het reageren. Ik ben ook tegen dierenleed en als het goed is elk weldenkend mens maar kom op, als dat niet meer kan dan mogen ze ook wel stoppen met het maken van film en games. Nee ik vind het echt knap waardeloos. Ik vind het goed waar ze voor staan maar alsjeblieft, verdiep jezelf eens in het onderwerp voordat je de aanval in zet.

Er zit een soort oneerbiedigheid in naar de dood toe.
      Een andere attractie die je dan zou kunnen verzinnen om als kankerpatiënt kaal te worden geschoren en wat enge chemokuren krijgen.

Als overtuigd vegetariër heb ik zelf ook met verbazing naar deze commotie zitten kijken, vanuit beide partijen snap ik de ophef over een decennia oude horrortrope echt niet. Het verheerlijkt de vleesindustrie niet, maar het heeft vgm ook heel weinig te maken met het afkraken van de vleesindustrie. Wat dat betreft is het ook onhandig van Walibi dat ze er zelf een politiek label opplakken, wat weer een aangrijp punt vormt voor andere groepen met kritiek.

Edit:

Jordy Ben je vlees eter dan word je niet gewaardeerd door de meeste vegetariërs of veganisten.

Ben je een vegetariër of veganist dan word je niet gewaardeerd door de meeste vleeseters

Beetje off-topic, maar is dit echt jou beleving? Als vegetariër heb ik zelf 0 probleem met vleeseters en alle vleeseters die ik tegen kom respecteren mijn keuze om vegetariër te zijn ook gewoon.

Ik neem 't allemaal met een korreltje zout want het komt van Looopings af. Zij contacten de instanties en vragen om een reactie, allemaal een beetje non-nieuws 🙂

Vind het persoonlijk onsmakelijk.
      En als zowel de vleessector als de dierenbescherming hier problemen mee hebben dan klopt dat misschien ook wel.

Beetje overtreffende trap hoe kunnen we iets bijzonders bedenken.
      Mij zul je er niet zien.

Spiegelbeeld
        Maar horror houses met chainsaws, vol bloed en andere "ongezelligheden" is dan geen issue 😅 ?
        Het hele ding rond horror en halloween is vaak onsmakelijk toch ? Kijk naar saw films...
        Een spookhuis je door een clinic rijdt op een ziekenhuisbed zou je ook kunnen zeggen het "erg is voor mensen die echt in een ziekenhuis liggen" enzovoort enzovoort...
        Fictie en realiteit zijn 2 dingen, en het zijn de eigen gedachten of mindset die de 2 soms met elkaar verwarren. Net alsof je naar een soap op televisie kijkt met een acteur als "bad guy" mensen die acteur op straat aanspreken alsof hij écht een bad guy zou zijn...🙈

Loekiloeki Uhhhh moet ik dat uitleggen 🤣
        Beelddenker modus aan: "zie een filmpje van een slachthuis, varkens worden uit auto gedreven, gedood, met kettingzaag in tweeën gesneden en hangend aan haak verder getransporteerd om verwerkt te worden", bah!

Ieder zijn ding, zij die dit "leuk" vinden, misschien wel nodig hebben voor een kick, veel "plezier".

Nee, dat gemiep altijd ook maar om iedereen tevreden te houden. Nu ben ik wel van t kamp dat halloween niet gelijk staat aan gore en dat een goede scare het vooral moet hebben van de timing van de acteur. Dus niet van liters nep bloed en afgehakte lichaamsdelen. Maar als iedereen elkaar nu eens zou accepteren ipv je mening op te dringen aan een ander.

Dat Walibi roept dat ze het doen omdat ze vleeseten willen tegengaan is natuurlijk onzin. Dan ga je geen hotdogkar bouwen en trots pronken met je 'kippeling' in je nieuwe 'Cock a Doodle Doo' restaurant.

Ook eens met die man van die vleessector dat Walibi gewoon lekker vermaak moet bieden en zich niet in maatschappelijke discussies moet mengen.

Jordy Vlees eten is tegenwoordig een lastig onderwerp, ik lust het graag, de manier waarop het vee geslacht word vind ik ook iets minder, maar hoeveel honderden jaren doen we het al?

Ik heb niet zoveel moeite met de slachting maar wel met hoe de dieren hebben geleefd, als vleeseter. Een van de redenen om juist beter met je eten om te gaan.

Spiegelbeeld zie een filmpje van een slachthuis, varkens worden uit auto gedreven, gedood, met kettingzaag in tweeën gesneden en hangend aan haak verder getransporteerd om verwerkt te worden

Ja oké. Dit gebeurt als het goed is niet in het huis. De ‘dieren’ hebben de boel overgenomen en slaan terug. Niks geen dierenleed of verheerlijking.

Pretparkgenot Dat Walibi roept dat ze het doen omdat ze vleeseten willen tegengaan is natuurlijk onzin.

Ja tuurlijk is dat onzin. Dit zeggen ze nu puur om de gemoederen rustig te houden. Straks bij de uitgang kan je gewoon een hotdog bestellen. Let maar op. 😋

Joh als iedereen (vleesindustrie en dierenactivisten) even terug hun hok in gaan en als Walibi zich gewoon even niet politiek/maatschappelijk gaat uitlaten had je deze onzin niet gehad. Het is Halloween, zo’n spookhuizen zijn toch gewoon totaal uit het verband gerukt live interactief theater, zo klaar mee dat alles zo opgeblazen wordt en dat iedereen overal iets van moet vinden. De vleesindustrie is met hun lobbyisten sowieso op de ‘dit is geen correct weergave van de vleesindustrie’ tour, voor het gemak even vergeten dat er iedere dag dus wel 1,7 miljoen dieren gedood worden, de clinic bijvoorbeeld is ook geen correcte weergave van de werkelijkheid, staan de artsen zich ook al te melden? En voor de dierenactivisten, als het om slachten gaat, gewoon een live wakker dier spotje, gaat het om dieren die terugslaan, alleen maar mooi toch?

Commotie om niets weer als je het mij vraagt

Op de marketingafdeling van Walibi wrijven ze zich in ieder geval in hun handjes met deze commotie. Allemaal gratis publiciteit voor een evenement dat überhaupt al zo ongeveer het bekendste Halloweenevenement van de Benelux is.

The_Real_Infernape Ik denk dat het overdreven is dat de Dierenbescherming zich op deze manier bezighoudt met een Halloweenevent en dat Walibi zich eigenlijk teveel aantrekt van die groepen. Wat denken jullie?

De hele ophef is schromelijk overdreven door Looopings. Op de site van de Dierenbescherming kan ik niets terugvinden over een statement tegen Walibi en door Animal Rights is slechts één verklaring geplaatst, die ook alweer dateert van 18 juli 2022. Blijkbaar is het niet interessant genoeg om er daarna nog iets over te roepen.

Looopings moet het hebben van advertentie-inkomsten. Advertentie-inkomsten verdien je met clicks. Dat is niet nieuw en het is ook niet de eerste keer dat ze bij Looopings iets uit het verband trekken of onjuistheden klakkeloos overnemen. Blijkbaar zijn ze bij Looopings, na het lekken van de informatie bij de woordvoerders van de dierenplatformen een korte quote gaan halen. Dat is alsof je aan een Efteling-site vraagt of ze de sloop van het Spookslot toejuichen. Je weet als journalist wat de uitkomst is en dat dit een mooi artikel zal opleveren.

Storm, glas water. Als dierenactivisten het echt zo belangrijk vinden dan gaan ze wel bij Walibi op de barricaden, maar er is nog weinig wat daarop wijst.

The_Real_Infernape Ik denk dat het overdreven is dat de Dierenbescherming zich op deze manier bezighoudt met een Halloweenevent en dat Walibi zich eigenlijk teveel aantrekt van die groepen.

Maar houden ze zich hier echt mee bezig, of heeft Looopings gewoon hun een vraag hierover voorgelegd en om een mening gevraagd? Op dat moment kunnen ze namelijk niet veel anders dan met zo een reactie komen natuurlijk.

Edit (page stond al even open en had theorder01 zijn bericht gemist, maar wat hij aangeeft dus)