Fatouche Dat is geen mening, dat is gewoon een feit. Als je de google maps kaart uit 2009 vergelijkt met 2022 kan je zien dat er enorme stukken bos zwaar zijn uitgedund of zijn verdwenen. Je kan helaas niet ontkennen dat er echt een kaalslag heeft plaatsgevonden. Omdat het geleidelijk plaatsvind merkt niet iedereen er wat van, maar sinds de kaalslag bij de bob is het veel duidelijker te maken.
Je kan wel degelijk bomen laten staan tijdens de bouw, dat kost meer geld. Bijvoorbeeld bij de bouw van Dragonfly zijn er 0 bomen gekapt, terwijl die achtbaan toch deels door het bos loopt. Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van willen. In Nederland kiezen we snel voor de gemakkelijke kap weg, maar er is ook heel veel meer mogelijk op bosbouwgebied. Ik betreur dan ook ten zeerste dat de Efteling elke keer kiest voor alles wegkappen en redelijk standaard planten terugplanten die 365 dagen per jaar groen zijn. Vroeger kwam ik graag in de Efteling voor het groen en was het een attractie opzich, maar sinds een aantal jaar is het steeds meer een vervangbaar decor voor de Efteling.
De twee luchtbeelden die er heb bijgestuurd waren best wel een eye opener voor mij. Hiermee zie je heel duidelijk hoeveel bosareaal er is afgegaan die afgelopen jaren, erg confronterend. Op topotijdreis.nl kan je verder inzoomen en het zelf beoordelen. Hier kan je zien dat onder andere de bomen bij, pirana, pegasus, , baron, M&M, nu spookslot, rondom siervijver en ook de eilanden, wereld van sindbad, een stuk meer gekapt in sprookjesbos, maar ook het hele dwarrelplein is leeg en nog niet op deze foto opgenomen. Tuurlijk, hier spelen meer dingen in mee zoals strengere keuring maar het gaat echt heel hard. Soms verlang ik wel terug naar de tijd dat natuurbehoud bij nieuwe attracties een streven was.
2009
2021