Michael Interessant! Had ik nog helemaal niet gelinkt aan de keuze voor prefab.
Ik weet bijna wel zeker dat in de tijd van de vergunning, de bouw nog niet meetelde in de stikstof berekening.
Dat is recent wat veranderd.
Maar dan nog wordt het gros van de materialen aangevoerd en niet op de bouw geproduceerd dus win je er weinig mee.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit geen reden is geweest. Immers, zien we weinig elektrisch materieel op de bouwplaats en dat kan inmiddels deels wel. En dat heeft veel meer impact, nogmaals omdat de productie van materialen en dus de uitstoot van die productie niet op de bouwplaats plaats vind.
Tenslotte, maar dit is een informatieve zijsprong, zie je dat materialen vooral voor de reductie van CO2 uitstoot in de bouw meetelt. Daar heeft de Efteling dan minder mee van doen, maar grote overheids opdrachtgevers als ProRail en Rijkswaterstaat geven aannemers die veel aan CO2 reductie doen korting. En vragen in aanbestedingen ook steeds meer om MKI korting waarbij je als aannemer hogere korting krijgt indien je de CO2 reductie van de hele productieketen van je materialen verlaagt. Dat heeft dan bijvoorbeeld ook invloed op een spoorstaaf die uit Oostenrijk of Spanje komt, waardoor je echt impact maakt.
Maar dat is niet vergunningtechnisch een ding. Stikstofuitstoot dus wel, maar volgens mij nog niet -de bouwfase dan- ten tijde van de vergunning van dit hotel.
Alfa Of zouden dat nog tijdelijke zaken zijn die te maken hebben met de bouw?
Dit zijn nog tijdelijke installaties inderdaad voor de bouw. Dit is straks verdwenen.