Meelworm Iedere bouwmethode heeft voor en nadelen. Je focust nu heel erg op 1 aspect terwijl je de voordelen negeert. …
Prefab maakt uitvoering mogelijk die traditioneel niet mogelijk of simpelweg betaalbaar zijn.
Helemaal prima als je de woningnood wilt oplossen en snel wijken uit de grond wilt stampen.
Maar niet een sjiek hotel midden in een zeer traditioneel themapark. En helemáál niet als je als park juist met twee van je ‘recentere’ gebouwen (Baron en Backerei Krümel) heb laten zien dat je met de esthetiek van je bouwmethode juist de thematisering kan laten omarmen.
En nogmaals, had dit gebouw in de wereld van de Efteling gestaan was het in mijn ogen een minder problematische keuze geweest, als nu dat het hotel midden in het park staat naast die verder prachtige bouwwerken in de rest van het park. En daarbij staat dit hotel ook op een plek waar je als bezoeker er met je neus bovenop staat.
Je loopt er letterlijk doorheen.
R013 Zelf vind ik het hotel nog steeds veel minder ogen op foto’s dan wanneer ik er zelf voor sta maar ik heb er dan bouwtechnisch gezien ook geen verstand van.
Ik zal de kritiek echt niet tot in den treure herhalen, maar zag het gebouw gisteren voor het eerst zo “in volle glorie” in het echt en had nog ergens de hoop dat het mee zou vallen. Maar helaas vind ik het dus nog erger negatief opvallen als op foto’s.
Ik ben al vanaf het begin bang voor dit resultaat met de gekozen bouwmethodiek en vind het jammer dat ik gelijk krijg. Iedereen kan en mag zich verder storen aan de naden en ongelijkheid daarvan. Maar ze zijn er en dat had niet gehoeven.

Zie het niet netjes aansluiten van de geveldelen wat extra opvalt bij een doorlopende verticale lijnvoering in de gevel. (zwarte pijlen)
Scheef hoort in de Efteling, ritmisch scheef stoort in de Efteling.
En had dan het gebouw zo ontworpen dat je die gevelnaad had weggewerkt met de rand die er toch al vlak onder zit. (rode cirkel)
En nee, dit valt echt niet enkel op bij een ingezoomde foto, maar buiten nog veel meer. Vandaar deze kritiek van mij nog een keer.
Het zijn overigens niet enkel de naden, maar ook de nepheid van het zogenaamd koperen dak en gebruik van niet echte materialen. Een resultaat wat ik gewoon niet gewend ben van de Efteling.
Het gebouw straalt tenslotte ondanks de veelal prettige architectuur, toch een soort massieve zakelijkheid uit. Hopelijk zal de omgeving en levendigheid van publiek en terrassen dat nog wat verzachten.
Ruubje Ze gaan vast nog wel met rope access of hoogwerker met mortel de naden optisch wegwerken
Je gaf dit eerder aan, ik blijf aangeven dat ik hier niet in geloof. Dat had prima gekund als de steiger er nog was geweest.
Je ziet op heel veel plaatsen dat naden cosmetisch zijn weggewerkt met decoratie. Maar waar ze nu zitten blijft dit.
Er zal best nog een keer met een hoogwerker inschaduwwerk verbeterd worden (vooral de zijgevel aan Aquanurazijde kan dit gebruiken) maar ik geloof er niet in dat je nog productiewerk (naden wegwerken) gaat doen op lastige manieren nadat je eerst maanden een steiger had staan.