keey87 at me ook stoort is de uitleg: je kan niet eeuwig de geldkraan open zetten, genoeg is genoeg op een bepaald moment.
Akkoord, maar hoe lang draait de Efteling nu al mee? Hoeveel grote projecten hebben ze al gehad? Dan weet je toch ondertussen dat bij zulke megaprojecten wel zaken fout kunnen gaan en de kosten de pan kunnen uitswingen. Maar om dan 3 grote projecten quasi simultaan te gaan uitvoeren dan is budgetbeheer toch wel essentieel en het lijkt er op dat ze zich op deze kant elke keer weer laten verrassen waardoor ze moeten downgraden.
Nu vind ik ook dat er echt wat meer aan de afwerking gedaan had mogen worden, met name de achterkant, en hier meer budget voor vrijgespeeld had moeten worden. En liever had ik gezien dat ze gelijk de juiste portemonnee hadden getrokken, o.a. niet aan prefab waren begonnen, maar een hotel met de beste uitstraling wisten neer te zetten.
Maar. Dat gezegd hebbende. De enorme prijsstijgingen waar iedereen, maar zeker de bouw, mee te maken heeft gekregen zag niemand aankomen en had niemand kunnen budgetteren. Dat vervolgens ook nog de prefab-bouwer failliet gaat is natuurlijk óók een factor die je niet mee neemt in budgetten.
Ik ben het niet eens met de manier waarop het gebouw gerealiseerd is door o.a. te kiezen voor prefab bouw en de op vlakken wat platte en lompe uitstraling. Maar die keuze voor prefab is al gemaakt in de versie waar het park ook voor het eerste naar buiten kwam en is budgettair nog wel te begrijpen.
Wat ik niet begrijp is met name de afwerking van de achterkant en de BOTH vol in het zicht.
Hier zijn echt niet de grootste zakken geld voor nodig om dit met een slimmere landscaping en wat extra aankleding hier en daar, weg te werken.
Nu zal dat hopelijk in de toekomst nog wel aangepakt worden, al zijn de fase 2's in de Efteling nooit 'je-van-het', maar als je ziet hoe financieel gezond het park is (en ja, dat ben je door een wat conservatieve houding in investeren), dan had een net wat betere landscaping aan de achterzijde toch nog wel mogelijk moeten zijn.
Dat ben je als hoogaanstaand themapark gewoon verplicht. Sterker, de gemiddelde budget Ibis heeft zijn BOTH nog beter weggewerkt als hier.