BeePeeEhv Je kunt daar in dit bouwstadium toch nog helemaal niet over oordelen?
Je ziet dat de bouwmethode ervoor zorgt dat het gebouw een heel ander uiterlijk heeft als we gewend zijn in de Efteling. De prefab-bouw zorgt ervoor dat het gebouw retestrak staat maar ook overal de naden tussen de diverse bouwplaten heel goed zichtbaar zijn en dat bijvoorbeeld de grote stenen van de onderste laag nu nog overduidelijk veel te strak en nep zijn, je ziet dat dit gegoten is. Daarnaast is de naad tussen de bouwdelen vooral hier ontzettend opvallend omdat deze de stenen doorbreken.
Wat ook erg opvalt is het verschil in metselwerk tussen datgeen wat op de prefab delen zit en de delen die wel ter plekke op de bouwplaats gemetseld zijn.
In Vinex wijken is deze grotendeels prefab bouwmethode gebruikelijk en zie je ook dat de naden tussen de bouwdelen ook blijvend zichtbaar blijven nadat een gebouw klaar is. Dat vind ik in zo'n wijk al storend, maar hoef ik me er niet aan te irriteren, maar in de Efteling kan je straks echt niet wegkomen met nog zichtbare naden.
Op dit moment vind ik het gebouw daarom erg Playmobil overkomen, ook dat speelgoed maakt immers voor haar gebouwen gebruik van prefab delen.
Ik oordeel echter nog niet! Ik ga er namelijk van uit dat de Efteling deze Vinex look wel weggewerkt wil hebben, ik ben vooral ontzettend nieuwsgierig hoe ze dit gaan doen?! Op de hogere verdiepingen van het gebouw is op de concepts duidelijk zichtbaar dat er veel verticale decoratie zichtbaar is precies op de locatie waar nu naden zitten. Dus ik vermoed dat dit het grotendeels op gaat lossen. En inschaduwen doet hopelijk ook een hoop.
Laten we nou niet elke keer zeuren dat er kritiek is als dit soort vragen worden gesteld.
De bouw is erg interessant om te volgen en ik vind het -nogmaals- lastiger in te schatten hoe de uiteindelijke looks van het gebouw worden t.o.v. de standaard bouw die we van de Efteling gewend zijn.