Brabander Als je in het midden de palen ziet van de te worden arcade gaat dit wel een indrukwekkende doorloop worden denk ik. Wellicht krijgen we daar een beetje dezelfde sfeer als die van de galeria Vittorio in Milaan. Dit zou de loop naar de pardoes promenade wel imposanter maken.
Als je nu van Symbolica naar Aquanura loopt, kun je al heel goed zien hoe imposant de arcade gaat worden. Waar het Huis van de Vijfzintuigen straks de kaft van het boek wordt, wordt deze doorgaan het begin van het eerste hoofdstuk. Dat idee krijg ik er een beetje bij.
Japio Mijn eigen ervaring gisteren is dat ook richting Vrouw Holle en op het Herautenplein dit hotel wel domineert.
Dan verschillen onze persoonlijk ervaringen denk ik. Vooral straks wanneer de lente inzet ga je naar mijn idee vrij weinig van het hotel zien op het Herautenplein. Volgens mij kwam er ook nog een extra groen buffer tussen de hotel parkeerplaats en het Sprookjesbos. Afijn, de tijd zal het leren, maar ik ben niet van mening dat het gehele Sprookjesbos in de schaduw van het hotel komt te staan. Misschien valt het mij nu enorm mee, omdat ik het een stuk erger had verwacht, waardoor ik eerder opgelucht ben dan vrezend.
Japio Plus het wordt gewoon erg volgebouwd rondom de Vonderplas.
Dat is weer een ander verhaal waar ik in het begin ook 100% huiverig over was. Echter blijf ik mij verbazen hoe toch redelijk slank dit gebouw wordt, gezien vanaf Fata Morgana. Het is vanuit daar maar een smalle, maar wel hoge gevel met een mooie serre die over de plas kijkt. Ik ben van mening dat het geen mismatch gaat zijn van het Theater. Fata Morgana matcht natuurlijk totaal niet, maar dat was met het Theater ook zo. Als ze weer groen terug plaatsen tussen het Theater en dit hotel dan heeft het genoeg ruimte om te ademen.
Japio Dan moet je érg goed met groen aan de slag gaan om dat te compenseren. Ik heb er een hard hoofd in of dat 'Eiland van de Vijf Zintuigen' groen genoeg wordt om het voormalige Dwarrelplein niet als de grote markt in een willekeurige binnenstad aan te laten voelen.
Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat de Efteling gedwongen en/of ongedwongen veel groen verloren is rondom Anderrijk en Aquanura. Ik vind het ook enorm zonde. Vooral de strook bomen die Fabula nog enigszins verborgen en de kaalslag van M&M hadden anders gemogen.
Maar laten we wel wezen. Het Dwarrelplein was ooit een kale speelplein uit de jaren 90. Slechter kan het niet worden. Ik verwacht dat het plein een stadspark gevoel gaat krijgen. Ik ben van mening dat, dat goed kan werken met dit gebouw.
Het komt uiteindelijk aan op smaak en hoe zwaar nostalgie weegt en hoe goed men met veranderingen om kan gaan. De een zou liever in de Efteling in de jaren 90 rondlopen, waar andere toevoegingen en vervangingen toe zullen juichen. Dat is beide prima!