Dutch23 Maar nu ze ook zien dat het afwerkingsniveau niet overal tot de Efteling norm komt met dit hotel,

Dat oordeel is denk ik nog even te vroeg. Hoewel ik me in de rest van je redenering kan vinden, is het afwerkingsniveau iets dat op dit moment absoluut nog niet als argument aangedragen kan worden. Daarvoor moeten we wachten tot de afwerking ook daadwerkelijk is geweest.

Niek Misschien gebruik ik met afwerkingsniveau inderdaad het verkeerde woord. Ik doelde meer op de dingen zoals de waterpas recht “gemetselde” muren en de witte chocolade blokken muren die niet per se direct het echt Eftelingse uit stralen wat je bijvoorbeeld bij de arcade boog en lobby muren wel meteen hebt. Je merkt daarin gewoon het verschil in authentiek vakmanschap en het minder authentiek fabriekswerk.

Desalniettemin. Volgens mij ben ik een van de weinige geweest die vanaf het begin af aan vertrouwen heeft gehouden. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het eindproduct zeker wel iets moois gaat worden dat in de Efteling past, maar volgens mij weet iedereen dat ondertussen. Vooral de inschaduwing gaat de Efteling touch geven zoals altijd. Ik denk dat die recht gemetselde muren dan eigenlijk niet meer zo erg opvallen en meer gaan leven.

Het had naar mijn idee echter nog een tikje meer in het Eftelingse kunnen stralen als men niet voor prefab was gegaan, dat kan ik nu al wel zien juist omdat we zien wat het verschil tussen prefab en niet prefab is nu deze beide onthult zijn. Ik wil niet zeggen dat het nu slecht is, het had alleen nog beter gekund zoals ze zelf bewijzen. Maar dat had zeer waarschijnlijk ook miljoenen meer gekost.

Maar zoals ik al zei, ik blijf overwegend positief over dit project!

Dutch23 wat ik me toch blijf afvragen… waarom zoveel negativiteit en onzekerheid in een redelijk vroeg stadium. Bovendien zien we meer dan de helft niet door de steigers. En waar blijft het vertrouwen in de Efteling

Pascal-Manu Ik zou dit topic of zelfs mijn post eens beter doorlezen als ik jou was, want je zegt dit nu echt tegen de verkeerde… Als er iemand hier het vertrouwen heeft gehouden en vaak als te positief werd bestempeld hier, dan ben ik het wel. Ik geef nu één onderbouwde kanttekening over dingen die al wel zichtbaar zijn en dan krijg ik meteen zo’n zure reactie? Je kan hier niet onderbouwend negatief of positief zijn, het is altijd fout.

Dutch23 excuses. Ik bedoelde reactie in het algemeen. Je bent inderdaad vaak positief maar wel huiverig en het is niet erg dat je dat uitspreekt. Het is alleen jammer dat het op de een of andere manier de lading toch negatief dekt.

Pascal-Manu Ik ben eigenlijk ook niet huiverig geweest. Alleen in het aller eerste begin toen het nog een gerucht was, toen heb ik m’n twijfels gehad over de locatie. Ik heb verder altijd uitgesproken dat ik er vertrouwen in heb en dat ik ervan overtuigd ben dat het een goed eindresultaat gaat zijn.

Dat deze ene keer dat ik iets aankaart met onderbouwing dat niet 100% positief is, meteen gezien wordt als negatief lading, ligt dan ook misschien aan hoe de soep gegeten wordt en niet hoe hij opgediend wordt. Volgens ben ik nergens onredelijk of overdreven negatief uit de bocht gevlogen en heb ik alleen aangekaart dat de bouwmethode prefab niet mijn voorkeur heeft (pas nu we daar de resultaten al deels van kunnen zien) en de reden waarom. Daarbij heb ik ook benoemd dat de prefab nog steeds prima is, maar ik de lobby en arcade boog nog mooier vind. Als dat al te negatief is na jaren lang positief te zijn geweest, dan kan ik beter m’n mening niet meer delen inderdaad. 😉

Het geraamte van het dak is aan de Fabula zijde al ver gevorderd:

Ook zijn er sierelementen gespot bij de lobby-toren:

Bron: Coshira

9 dagen later

Dutch23

Ik denk persoonlijk niet dat het verschil zit in het prefab of geen prefab. Ik kan me niet voorstellen dat De Efteling deze verschillen zou accepteren. Een mogelijkheid zou ook zijn om bij de prefab de afwerking van de stenen later aan te brengen.
              Ik denk eerder dat het een bewust ontwerp is waarbij een factor tijd is inbegrepen: dat verschillende onderdelen van het gebouw ouder lijken dan andere delen. Wellicht dat de grote klok "magisch" is. Daaruit zou ook kunnen volgen dat de "nieuwere" delen dan makkelijker meteen in het prefab meegenomen konden worden. Dan is het eerder een gevolg van het ontwerp dat het in prefab kon, dan een belemmering vanuit de bouwmethode. Maar dit is puur persoonlijke speculatie.

Vasch Ik denk persoonlijk niet dat het verschil zit in het prefab of geen prefab. Ik kan me niet voorstellen dat De Efteling deze verschillen zou accepteren.

Toch heeft een van de projectmanagers uitvoerders wel uitgesproken in Kleine boodschap dat ie vond dat je met Prefab meer beperkt was en dat ie voor de Efteling liever traditioneel bouwt omdat hij daarmee meer Eftelings kan bouwen.

Niets houdt de Efteling uiteindelijk tegen om die stenen nog eens aan te pakken, natuurlijk. Ook al zien de stenen er momenteel zo uit, ze kunnen makkelijk er een extra laag bovenop doen en die bewerken.

Tonnie Toch heeft een van de projectmanagers wel uitgesproken

De wereld is groter dan “een van de”.

Spiegelbeeld Ongetwijfeld... maar an sich als een letterlijke betrokkene aan een project aangeeft dat ie zich eigenlijk voor een echt Efteling project zich beperkt voelt met prefab dan vind ik dat wel wat zeggen, maargoed he, wat weet die kerel nu van Eftelings bouwen ofzo....

Ik zeg overigens ook niet dat de Efteling nooit wat nieuws moet proberen, soms probeer je wat en ontdek je dat je "normale manier" zo slecht nog niet was.

Pascal-Manu Waar schrijf ik dat dan?

Het punt begon met Vasch zijn bericht die aangaf dat hij verwachtte dat prefab of geen prefab geen verschil zou geven en de Efteling daar geen verschillen in accepteerde.

Ik denk dat dat niet waar is en daar gewoonweg verschil in zit, en dat onderbouwde ik door de uitvoerder in kboodschap die gewoon open vertelde dat ie prefab voor Eftelings bouwen beperkt vond.

Ik heb verder geen waarde oordeel gegeven of dat nu uiteindelijk heel slecht is of niet.

Maar ik denk wel dat je altijd nog bepaalde naadjes of afwerklijstjes zal blijven zien die er normaal niet zouden horen, dat is gewoon inherent aan het prefab bouwen, of dat echt slecht is of niet geen idee, dat zien we pas wanneer alles klaar is, afgewerkt is, ingeschaduwd is etc.

Daarnaast door alle vertraging na failissement van de leverancier/bouwer denk ik dat achteraf gezien dit zeker niet de beste keuze is geweest voor de Efteling overigens.

Tonnie Afgezien het feit dat die prefab leverancier falliet ging is er wel iets te zeggen om te kiezen voor een prefab systeem. Het is qua voorwerk meer werk, maar het zorgt er normaliter ook voor dat de bouwtijd verkort wordt.

Echter als je verder redeneert kun je natuurlijk stellen dat het afwerken in Eftelingse stijlen altijd extra tijd en werk kost, waardoor de tijdswinst van het prefab bouwen ook wel weer verloren gaat.
                        En dan neem je nog niet mee dat het afwerken van prefab geplaatste onderdelen je ook nog eens beperkt in keuzes qua afwerking, omdat ieder element t.o.v. elkaar stelruimte dient te hebben dien je met het afwerken ook rekening te houden met variabele maten.
                        Wellicht zijn ze omgepraat dat de keuze voor prefab elementen de bouwtijd flink zou verkorten, waardoor daarmee de overlast t.p.v. de entree beperkt kon worden. Dat is voor die plek wel een belangrijk punt.

Wat die naden betreft die ontstaan, zoals jij ook al zegt zullen er altijd naden zichtbaar blijven waaruit op te maken is dat dit gebouw uit prefab elementen is opgebouwd. Die krijg je echt niet allemaal weggewerkt. Ook ga je het vrijwel direct zien als er op enkele plekken de speling groter uivalt in het werk, dat maakt het er in zijn geheel niet fraaier op.

• Mark vindt dit leuk.

En we gaan weer verder met de laatste paar prefab onderdelen van het hotel:

Aan de achterkant komen er muren bij de boog van het dak:

De torentjes gaan er eindelijk op!

Bron: Ron

Tonnie Toch heeft een van de projectmanagers uitvoerders wel uitgesproken in Kleine boodschap dat ie vond dat je met Prefab meer beperkt was en dat ie voor de Efteling liever traditioneel bouwt omdat hij daarmee meer Eftelings kan bouwen.

Dat moet je denk ik wel in de context van die aflevering zien, die ging over de herbouw van Hans en Grietje. Voor dat soort zaken zal prefab überhaupt nooit overwogen worden.

• Marvin heeft hierop gereageerd.