PretparkPower maar deze vormgeving is toch niet heel anders dan het concept?

En daarmee líjkt dus de voorkant niet veel aangepast. Maar het is het enige kleine minimalistische plaatje van de voorkant van het hotel in waarschijnlijk zijn definitieve vorm.

Nogmaals, na de wijzigingen in het ontwerp is er nooit meer een goede concept door de Efteling gedeeld en al helemaal niet van de voorkant. Dus we weten niet wat er veranderd is t.o.v. de ontwerpen die de Efteling ooit wel gedeeld heeft in Blogberichten. Van die grote mooie in te zoomen gedetailleerde platen.

We weten daarom niet zeker of bijvoorbeeld de klok bovenin is gebleven. De eerste hint nu op de bouw lijkt dat onderhoudsplatform te zijn.

We hebben enkel de achterkant vanuit het Prinses-op-de-erwt bericht:

Maar ik mis dus platen als onderstaande:

Hier toch wel heel goed de omvang van het dak te zien.

• Mark vindt dit leuk.

Mark

Officieel is ook nooit naar buiten gebracht dat er een nieuw ontwerp zou komen. Ik verwacht dan ook dat de veranderingen niet direct hele heftige details zullen zijn.

Aan de andere kant Max & Moritz heeft ook nooit een ander onderwerp gekregen dus we weten het pas wanneer het er staat.

• Mark heeft hierop gereageerd.

PretparkPower dus we weten het pas wanneer het er staat.

En zo is het cirkeltje wat mij betreft weer rond. Er is gewoon weinig gedeeld ondanks dat we weten dat er wijzigingen zijn, en dat was eigenlijk het doel van mijn eerste post, het onderhoudsplatform hint op een object aan de voorkant. En dus mogelijk op weinig wijzigingen. We moeten het net als bij M&M met de bouw doen om te zien wat het is eindresultaat wordt.

En dat is interessant vind ik, maakt het volgen van de bouw leuk!

Nog iets anders, de bonusaflevering van Kleine Boodschap van gisteren is een rondleiding over de bouwplaats van Hans en Grietje.
      Hierin was uitvoerder Koen Hellings toch wel erg duidelijk dat het afwerken en Eftelings maken van een bouwwerk een stuk makkelijker is als je het gebouw geheel op de bouwplaats opbouwt ipv prefab aan laat komen, zoals bij het hotel, en ze bij het hotel er toch echt wel tegenaan lopen dat het wel heel strak en recht is.

Stiekem toch wel een bevestiging van het onderbuikgevoel wat bij een aantal inclusief ondergetekende heerst of het hotel wel de sfeer of de uitstraling of het afwerkingsniveau kan krijgen wat we gewend zijn in het park door de gekozen bouwmethode.

Ook dit maakt het volgen van de bouw interessant en ik blijf heel nieuwsgierig naar het uiteindelijke eindresultaat.

Het dak van het hotel vordert gestaag:

Ook zijn de constructies van de torentjes gemonteerd.

Bron: Eric

Wat een bakbeest is het al. Maar vind het nog steeds niet misplaatst ofso. Ik kan hier wel aan wennen.

En ook nog wat foto's van mijn kant!

Mickey was er ook 😉

Je kunt het hotel wel echt vanaf heel veel plekken zien 😮

Op wat van het Dwarrelplein over is op dit moment is ook een groene markering verschenen (of het is mij eerder niet opgevallen) ongeveer de rode lijn op onderstaande afbeelding volgt. Zouden ze binnenkort de bouwschuttingen gaan verplaatsen voor het aanleggen van Het Eiland van de Vijf Zintuigen?

Marvin Blijf het een te kolossaal gebouw op die plek vinden. Erg benieuwd of ze de afwerking wél Eftelings krijgen ondanks de prefab vinexwijkbouw.

Wat mij tot nu toe het meest stoort is Pinokkio. Dat ziet er niet meer uit.

Pretparkgenot ondanks de prefab vinexwijkbouw.

ik snap niet zo goed wat het ding is waar mensen op haten met die prefab. Het is stukken goedkoper voor het park om het zo te doen, het gaat sneller en na inschaduwen ziet het er prima uit!

Ik ben ervan overtuigd dat de entree van het park prachtig wordt, met die arcade

kraakstoel ik snap niet zo goed wat het ding is waar mensen op haten met die prefab. Het is stukken goedkoper voor het park om het zo te doen, het gaat sneller en na inschaduwen ziet het er prima uit!

Ik denk dat prefab op zich prima was geweest voor alles vanaf de eerste verdieping. Op de begane grond hadden ze dat gewoon niet moeten doen. Kijk vooral maar eens naar het verschil in afwerking tussen de voorzijde van het hotel (die met de hand gebouwd is) en de rest van de begane grond. Dat verschil in kwaliteit zie je en is veel te groot. Voor de stenen muren die daarboven komen bent ik het eens dat die prefab op zich prima is.

Leuk detail overigens is dat de mannen die Kleine Booschap interviewden over de herbouw van het huisje van Hans en Grietje ook een mening over prefab hebben. Die zeiden namelijk dat ze qua afwerking toch wel wat dingen tegen kwamen die tegen vielen. En zelf bouwen toch beter is voor in de Efteling.

Marvin Leuk detail overigens is dat de mannen die Kleine Booschap interviewden over de herbouw van het huisje van Hans en Grietje ook een mening over prefab hebben. Die zeiden namelijk dat ze qua afwerking toch wel wat dingen tegen kwamen die tegen vielen. En zelf bouwen toch beter is voor in de Efteling.

Dat verbaasd me natuurlijk niet. Het is hun vak en dat willen ze liever behouden. Dus dat alles in de toekomst wellicht makkelijker, sneller en machinaal gebouwd wordt, past natuurlijk niet in hun straatje. Vraag een doorgewinterde receptionist of hij/zij liever heeft dat gasten liever digitaal of fysiek inchecken en dat antwoord kun je ook raden 😉

Overigens snap ik wel waar die opmerking vandaan komt. Met handmatig werk kun je meer details aanbrengen, waardoor er meer eigenheid in het werk zit. Daar is de Efteling immers groot mee geworden!
              Ik kan echter wel begrijpen waarom voor een project van deze schaal, toch gekozen is voor pre-fab. Het Hotel is zo bizar groot, dat dat echt gigantisch in de kosten ging lopen. Ik verwacht dan ook niet dat ze dit voor nieuwe attracties of gebouwen zullen doen.

BlueSpirit Ik verwacht dan ook niet dat ze dit voor nieuwe attracties of gebouwen zullen doen.

Nee dat zullen ze zeker niet doen. Er zit volgens mij prefab in de binnenmuur van danse macabre, maar dat heeft een functie

Tja, de Efteling heeft iets nieuws geprobeerd met deze prefab onderdelen. Met zo’n groot gebouw had dat natuurlijk voordelen kunnen hebben. Echter is het grootste voordeel; de korte bouwtijd, helemaal in het water gevallen.

Natuurlijk bouwt de Efteling vrijwel nooit gebouwen van dit formaat en zoveel herhaling, dus dan heeft deze prefab methode ook weinig zin om te gebruiken. Maar nu ze ook zien dat het afwerkingsniveau niet overal tot de Efteling norm komt met dit hotel, en daar komt de flater van 1 jaar vertraging nog eens bovenop, zullen ze het zeker niet zo snel meer doen.

Geluk is wel dat de onderdelen waar de mensen het dichtstbij komen, de lobby en arcade boog, beide wel de typische Efteling afwerking hebben.

Dutch23 Maar nu ze ook zien dat het afwerkingsniveau niet overal tot de Efteling norm komt met dit hotel,

Dat oordeel is denk ik nog even te vroeg. Hoewel ik me in de rest van je redenering kan vinden, is het afwerkingsniveau iets dat op dit moment absoluut nog niet als argument aangedragen kan worden. Daarvoor moeten we wachten tot de afwerking ook daadwerkelijk is geweest.

Niek Misschien gebruik ik met afwerkingsniveau inderdaad het verkeerde woord. Ik doelde meer op de dingen zoals de waterpas recht “gemetselde” muren en de witte chocolade blokken muren die niet per se direct het echt Eftelingse uit stralen wat je bijvoorbeeld bij de arcade boog en lobby muren wel meteen hebt. Je merkt daarin gewoon het verschil in authentiek vakmanschap en het minder authentiek fabriekswerk.

Desalniettemin. Volgens mij ben ik een van de weinige geweest die vanaf het begin af aan vertrouwen heeft gehouden. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het eindproduct zeker wel iets moois gaat worden dat in de Efteling past, maar volgens mij weet iedereen dat ondertussen. Vooral de inschaduwing gaat de Efteling touch geven zoals altijd. Ik denk dat die recht gemetselde muren dan eigenlijk niet meer zo erg opvallen en meer gaan leven.

Het had naar mijn idee echter nog een tikje meer in het Eftelingse kunnen stralen als men niet voor prefab was gegaan, dat kan ik nu al wel zien juist omdat we zien wat het verschil tussen prefab en niet prefab is nu deze beide onthult zijn. Ik wil niet zeggen dat het nu slecht is, het had alleen nog beter gekund zoals ze zelf bewijzen. Maar dat had zeer waarschijnlijk ook miljoenen meer gekost.

Maar zoals ik al zei, ik blijf overwegend positief over dit project!

Dutch23 wat ik me toch blijf afvragen… waarom zoveel negativiteit en onzekerheid in een redelijk vroeg stadium. Bovendien zien we meer dan de helft niet door de steigers. En waar blijft het vertrouwen in de Efteling

Pascal-Manu Ik zou dit topic of zelfs mijn post eens beter doorlezen als ik jou was, want je zegt dit nu echt tegen de verkeerde… Als er iemand hier het vertrouwen heeft gehouden en vaak als te positief werd bestempeld hier, dan ben ik het wel. Ik geef nu één onderbouwde kanttekening over dingen die al wel zichtbaar zijn en dan krijg ik meteen zo’n zure reactie? Je kan hier niet onderbouwend negatief of positief zijn, het is altijd fout.

Dutch23 excuses. Ik bedoelde reactie in het algemeen. Je bent inderdaad vaak positief maar wel huiverig en het is niet erg dat je dat uitspreekt. Het is alleen jammer dat het op de een of andere manier de lading toch negatief dekt.

Pascal-Manu Ik ben eigenlijk ook niet huiverig geweest. Alleen in het aller eerste begin toen het nog een gerucht was, toen heb ik m’n twijfels gehad over de locatie. Ik heb verder altijd uitgesproken dat ik er vertrouwen in heb en dat ik ervan overtuigd ben dat het een goed eindresultaat gaat zijn.

Dat deze ene keer dat ik iets aankaart met onderbouwing dat niet 100% positief is, meteen gezien wordt als negatief lading, ligt dan ook misschien aan hoe de soep gegeten wordt en niet hoe hij opgediend wordt. Volgens ben ik nergens onredelijk of overdreven negatief uit de bocht gevlogen en heb ik alleen aangekaart dat de bouwmethode prefab niet mijn voorkeur heeft (pas nu we daar de resultaten al deels van kunnen zien) en de reden waarom. Daarbij heb ik ook benoemd dat de prefab nog steeds prima is, maar ik de lobby en arcade boog nog mooier vind. Als dat al te negatief is na jaren lang positief te zijn geweest, dan kan ik beter m’n mening niet meer delen inderdaad. 😉