Jeff82 Het is niet groot voor een hotel, sneu dat je niet snapt dat ik dat bedoel en dat ik je dat nog duidelijk moet maken…
Mijn oprechte excuses dat ik niet kon ruiken dat jij een cruciaal detail in je post was vergeten en dat ik daar dus inderdaad niet van op de hoogte was. Fijn dat je dit nader hebt toegelicht zodat we deze discussie inhoudelijk kunnen voortzetten.
Wat interesseert het mij nou dat dit gebouw voor een hotel niet groot is? Dat verandert niets, maar dan ook helemaal niets aan het feit dat dit het grootste gebouw is dat ooit in de Efteling werd gebouwd en dat ik mij daaraan stoor. Al was het een ''normaal formaat'' voetbalstadion dat hier verrees.
Voor wat betreft mijn verdere onderbouwing: wat leuk dat je daarnaar vraagt. Kijk, binnen de context van het bestaande park en zichtlijnen is het een controleerbaar feit dat dit een gevaarte is. Heb je die foto's vanuit het Sprookjesbos gezien? Er blijft weinig over van het bos in Sprookjesbos als er ineens tien op elkaar gestapelde Berlijnse Muren omheen komen te staan. En dat zeg ik niet alleen omdat het een pre-fab gebeuren is. Ik had regelrechte verpesting van deze zichtlijnen al doodzonde gevonden als het voor een attractie of show was geweest, maar nee, het is voor een hotel. Een duur hotel. Iets waar de doorsnee parkbezoeker geen flikker aan heeft (en als je het mij vraagt, dus helemaal niet mee geconfronteerd zou moeten worden).
Ik vind dat hotels thuishoren in de extended Wereld van de Efteling, waar plaats genoeg is, en waar die term oorspronkelijk ook voor in het leven was geroepen. Niet binnen de grenzen van het core park, waar de ruimte serieus op begint te raken. En vervolgens lijkt de enige hoop op Sprookjesbos-uitbreiding nu verwoest te worden doordat op die beoogde locatie zo nodig de parkeerplaats van dit kolos moet komen. Het kloppend hart van het park moet wijken voor ongegeneerd geldklopperij en ik kan niet bevatten dat deze kant van de discussie telkens weer in de doofpot wordt gestopt.
What's that? Strookrijk komt eraan? Nou, als ze dan perse op het foldertje van het hotel wilden kunnen drukken dat de bedden binnen de parkgrenzen staan, want daar lijkt het ze vooral om te gaan, had 'm dan lekker daar neergezet. Maar NIET pal naast het Sprookjesbos. Welterusten.