Nog effe over het boek ...
Volgens mij zitten er in Kaatsheuvel matige rekenaars daar in de ‘torenkamertjes’ en zo mogelijk nog slechtere marketeers. Je hoeft geen wiskundige of marketinggoeroe te zijn, om te zien dat een dergelijk boek, op deze manier eigenlijk niet uit kan. Een typisch ongeluk in slow motion. Research, samenstelling/redactie en vormgeving, om maar ’ns wat zaken te noemen, komen niet uit de lucht vallen en kosten dikke euro’s.
De verkoopprijs van 25 euri’s is voor een boek, met dit aantal pagina’s best fors. Een gemiddeld glossy tijdschrift is bijna dubbel zo dik(!). De verkoopprijs is dan ook het logische gevolg van de (te) lage oplage i.c.m. de vrees dat men blijft zitten met winkeldochters. Pure angsthazerij, onkunde en onwetendheid ...
Zonder alle (interne) details en overwegingen te kennen, maar afgaande op oplage en retailprijs, had het me nauwelijks een risico geleken om te gaan voor 10.000 stuks. Met een beetje slim reken- en speurwerk én samenspel met een goede ‘drukwerkmakelaar’ (ik heb er vanwege mijn vak meerdere in mijn netwerk) én een luisterend oor richting je fanbase had de Efteling waarschijnlijk voor hetzelfde drukwerkbudget al een oplage van minimaal 5.000 gehad.
Verkooprijs van 19,95 erop en hoppa, ... ‘Happy Days!’ Ik wed dat bij een oplage van 10.000 en 25% aan onverkochte boeken er nog steeds een gezond resultaat gedraaid had kunnen worden. Je hebt dan weliswaar een pallet boeken ‘over’, maar kunt deze ook inzetten als cadeautje/actieproduct voor de eerste lichting hotelgasten, die ten tijde van de opening van ‘Danse Macabre’ bij je logeren (dat noemen we momentum), als weggevertje/prijs voor deelnemers aan marktonderzoeken (Raad der Wijzen), als relatiegeschenk etc.
Misschien hebben ze in Kaatsheuvel heel veel verstand van het bedenken en maken van toffe attracties en belevingen. Maar het opzetten van een aansprekend, gastvriendelijk merchandise-pakket met een vergelijkbatre impact? No way José! Stuur ’ns wat mensen op stage bij Sanoma, de Bijenkorf, Bever of Rituals, zou ik zeggen ...