Progress Maar ook bij deze dingen zijn het toch deels ook de fans die onrealistische verwachtingen hebben.
Aankondiging sloop: er gingen al 20 jaar geruchten over dat het Slot ‘op’ was. En we wisten allemaal dat het nauwelijks nog bezocht wordt. Dan kan het bericht van de sluiting toch echt geen grote verrassing geweest zijn, zéker niet voor die fans die er normaal zo trots op zijn van alles uit ‘de wandelgangen’ mee te krijgen. Het geklaag over ‘geen respect voor het verleden’ was ook misplaatst; de Efteling heeft altijd laten zien dit juist wél te hebben.
Nah.. oneens! De zetten die de Efteling steeds heeft genomen zijn gewoon communicatie technisch en strategisch onhandig en onlogisch. Dit heeft weinig te maken met onrealistische verwachtingen vanuit fans.
Over de aankondiging van de sloop en de redenen daarvan heb ik een andere mening. Dit was in de eerste plaats magere beargumentatie vanuit de Efteling. Als iets niet meer relevant is kan je daar veel dingen aan doen, maar slopen zou niet mijn eerste keuze zijn geweest. Een gedateerde attractie kan je ook opknappen, vernieuwen en plussen zodat deze wel weer jaren relevant blijft. Wellicht ontbreekt daar gewoon creativiteit? En nee, een gebouw met draag, en fundering constructie van 1978 is echt niet op, als dat zo is dan was het al eerder ingestort. Het decor is wellicht op, maar dat is niet het gebouw.
Afijn, er is dus uiteindelijk gekozen voor sloop om er iets nieuws voor terug te bouwen. Maar ook met een belofte naar de fans dat er een waardig afscheid zal komen. Uiteindelijk is dit een loting geworden op basis van een online game waar slechts een selecte groep fans naar toe kunnen.
En het waardig afscheid souvenir zal aanstaande maandag binnen enkele uren uitverkocht zijn. Ik schat in dat een 750 liefhebbers de boeken en pins kunnen aanschaffen, deels voor vrienden en grotendeels voor Marktplaats verkoop. Is dit is in jouw ogen wat we als fans van de Efteling hadden moeten verwachten als waardig afscheid??