Fatouche Omdat de Efteling dit al vaker doet zoals bij de Bob, Ook bij de Wereld van Sinbad waren ze dacht ik al begonnen met natuur achter weg te halen voordat MC en Avonturendoolhof werden weggehaald. Daarnaast werd ver voordat de bouw van het hotel begon al de hele aquanura vijver leeggekapt. T is dus wel een patroon vind ik zelf. En vind het ook gewoon zonde voor de beleving. Je zegt dat de attractie open is, maar tegelijkertijd kort je de beleving best wel erg in door het landschappelijke aspect al weg te halen. Bij de Bob en bij het spookslot heeft dat grote meerwaarde. Je gunt zo ook je bezoekers geen waardig afscheid, want je kan de attractie niet in volle glorie meer bezoeken.
En over de opmerking dat ik alleen bij dat ze zichzelf natuurpark noemen en daarom geen bomen mogen kappen, dat is niet waar. Bij mij speelt bomenkap veel meer mee dan bij andere pretparkliefhebbers, ben ook betrokken bij een natuurorganisatie en heb er grote interesse in. Ik heb ook meerder keren opmerkingen gemaakt over bijvoorbeeld de kap van het bos in Parc Asterix. Ik vindt dat de Efteling gewoon niet natuurinclusief omgaat nu met bouwen. Allereerst hingen de laatste keer toen ik in de Efteling was de vleermuiskasten nog gewoon aan het Spookslot, eind april, dat is minder dan 6 maanden overlooptijd die normaal gebruikelijk is. Het kan heel goed dat ze er gewoon nog tot nu hingen, waardoor de dieren eigenlijk geen kans hebben om een ander huis te zoeken en dus bruut worden vernietigd. Daarnaast is het kapplan ook niet duurzaam te noemen. Eigenlijk worden alle grote bomen gekapt, de kernbomen. Juist die zijn belangrijk voor dieren, en zorgen ervoor dat een dier kan overleven, als er rondom gekapt wordt. Zoals in het Sterrebos ook het geval was. En zo gaat het maar door, ik kan best nog wat gevallen noemen. ik vindt dat gewoon heel teleurstellend voor een park dat pretendeert een natuurpark te zijn.