De Efteling heeft mijns inziens hele vervelende fouten gemaakt in de communicatie en in de organisatie van deze ochtend. Niet eens voor zichzelf, want ze krijgen er vanuit alle kanten promotie voor, maar ik voel me als fan slachtoffer van een marketing truc.
Een uiteenzetting van wat er allemaal gebeurt is en wat er fout ging:
De aankondiging:
Onder andere via de Efteling blog en via Twitter is vorige week gecommuniceerd dat er 2500 boeken gedrukt zijn waarvan je er per bezoeker 5 mag kopen. Dit aantal is aangepast naar 3 nadat alle fans zich beklaagde over de onmogelijkheid om het boek te krijgen.
Op de blog van de Efteling is dit te lezen:
Het vierkante boek, formaat 27x27 centimeter, bestaat uit 56 pagina’s binnenwerk en heeft een luxe linnen kaft (hardcover). Om de linnen kaft zit een papieren stofwikkel. Het boek heeft een oplage van 2.500 stuks.
‘Spookslot - 44 jaar te gast bij de geesten’ is vanaf 29 augustus tot en met 4 september 2022, of zolang de voorraad strekt, voor € 25,- verkrijgbaar in de voormalige verkooplocatie ‘De Witte Walvis’ aan de buitenzijde van het Spookslot, naast de toiletten. Maximaal 3 boeken per aankoop.
En via Twitter is bevestigd dat er geen herdruk komt. Ook zou het boek niet online te koop zijn.
De hype is real!
De dag des doods
Dit alles resulteerde in stress in huize John. Maar niet alleen bij mij. Op social media, in diverse appgroepen waar ik in zit. Vele fans kozen het zekere voor het onzekere en trokken vandaag naar de Efteling. Want stel je voor dat je mis greep!
De wekelijkse ochtend die ik vrij ben om leuke dingen met mijn zoontje te doen werd verplaatst naar de maandag en samen met hem en m'n vriendin trokken we naar Kaatsheuvel.
Niet wetende wat ons te wachten stond lachte we rond 8:15 nog om de eerste foto's van mensen die al stonden te wachten. Wij moesten nog vertrekken 🙂
Zelf voelde we de haast nog niet. Het was dan ook rond half 10 dat we de parkeerplaats op reden. Het park opent vandaag, zoals altijd, om 10 uur en ondanks dat ik veel mensen verwacht had verbaasde me de wachtrij die ik aantrof enorm. Zo enorm lang. En het leek wel Japans. Iedereen stond netjes achter elkaar. Soms alleen, vaak met 2. Allemaal keurig te wachten voor de ingangspoort bij het Spookslot. Dat leek de snelste route! En het was op dit moment dus echt heel netjes hoe iedereen stond!
Ik ben langs de rij met wachtende mensen gelopen en trof vrienden en bekende met wie ik een praatje maakte en besloot netjes achteraan aan te sluiten. Ik ben niet vies van een beetje voordringen als ik er zelf beter van wordt, maar ik durfde het hier in de rij niet aan. Maar omdat ik niet zou denken dat het bij het openen van de poort nog steeds zo vlekkeloos zou gaan heb ik mijn vriendin en m'n zoontje naar de poort bij Symbolica gestuurd. Via die weg loop je makkelijk langs de oude Spiegellaan naar de achterzijde van het Spookslot. Wie weet zou het via die kant sneller gaan? En anders kan ze altijd nog bij mij aansluiten.
Het was 9:47 toen ik in de rij stond. Ik had zicht op de poort bij het Anderrijk en ondertussen krioelde allerlei dagjesmensen (niet wetende waar wij op wachtte) om ons heen. Rond 10:00 uur ging de poort open en zette een aantal fans het op een lopen. Zij wachtte bij de toegangspoort richting de Fata Morgana en namen linksaf de afslag.
De 'originele' rij zelf kwam ook vlot in beweging en we liepen een serieus stuk over de promenade. Tot de rij stokte. En daar heb ik daarna weinig beweging meer in gezien.
Wat ging er mis?
Allereerst, een tekening van de rij zoals die bij parkopening bestond:
Rood is de originele wachtrij. Een handjevol mensen staat ook bij blauw (Fata ingang) en bij oranje (poort bij Symbolica).
Nadat de poort opende hebben ze een minuut of 3 minuten geprobeerd om de lange rij via het spookslot buitenom via de spiegellaan te laten lopen. Hier moesten mensen een rij vormen die in een lus terug zou lopen naar de Witte Walvis, het initiële en inmiddels beruchte horecapuntje achter het Spookslot waar nu de verkoop plaats vond.
Dit was het plan van de Efteling.
Deze poging hebben ze laten varen toen men erachter kwam dat ze te weinig hekken en te weinig personeel hadden staan om dit goed kunnen te doen. Een deel van de wachtrij heeft bovenstaande plaatje gehaald, maar uiteindelijk ontstonden de problemen doordat er twee rijen + een enorme menigte ontstonden omdat mensen besloten niet meer de rij te volgen, maar er een ophoping volgde op het plein zelf.
Mondjesmaat werden er mensen toegelaten in de enkele hekken die men op het hek geplaatst had. Het meest kwalijke aan de hele situatie is dat mensen die vooraan stonden (en al vroeg aanwezig waren) door de lus die men moest maken plots bijna achteraan stonden. Omdat de mensen op het plein met gemak eerder aan de beurt waren dan de mensen die moesten invoegen.
Mijn vriendin belde me op dat ze dankzij de gemaakte lus plots bijna vooraan stond en zicht had op de Witte Walvis. Top!
Ik heb het nog een minuut of 10 aangekeken in de rij die volledig stil stond en heb mijn plek in de rij opgegeven. Via het Heksenpad kwam ik bij de de gemaakte lus (die inmiddels niet meer aangevuld werd en één strook was) uit en daar trof ik mensen die kwaad en vol ongeloof aan het verwerken waren wat ze in de afgelopen minuten meegemaakt hebben.
De wachtrij voor de mensen hier in beeld was 1,5 uur vanaf het moment dat ik de foto maakte (10:15)
Het stoom kwam overigens uit ieders oor toen er een medewerker langs de rij kwam die omriep dat er voor iedereen een boek beschikbaar is omdat er een pagina geopend zou worden waarmee men online een exemplaar kon reserveren en het boek dan nabesteld zou worden.
For real? Nadat men op een maandagochtend naar het park moet komen om een souvernir te kopen heeft men een pagina gemaakt waarop de onderdelen na te bestellen zijn. What the fuck doen we hier dan met z'n allen?
Affijn. M'n vriendin wilde in de rij blijven staan. Ik heb m'n zoontje opgehaald en ben in de Pagode geweest en heb twee keer Carnaval Festival gedaan. Het is immers maandag, lekker rustig!
Het was uiteindelijk 11:23 toen m'n vriendin de boeken die ik wilde hebben afrekende en we zijn we een rondje Sprookjesbos gelopen. De rij was op dit moment nog steeds enorm.
Ik moest deze middag werken en ben naar kantoor gereden. Tijdens de rit in de auto kon ik er met mijn hoofd niet bij hoe deze aanpak uitgepakt heeft.
Slachtoffer van een marketingtruc zei je?
Ja. De Efteling heeft doelbewust iedereen opgetrommeld en wist al lang dat de nabestelling mogelijk ging zijn. Dit hebben ze alleen niet gecommuniceerd. Ondertussen zijn wij als fan te zien in het nieuws, staan op NOS.nl, besteed RTL's Editie NL er aandacht aan en is de Efteling weer landelijk (en zelfs Internationaal zo blijkt uit de reacties) in het nieuws.
De 'shop' is uiteraard ook niet last-minute neergezet. Die stond vrijdagochtend (gezien het revisie-getal in de afbeeldingen (2022-08-26T09:10:54+00:00) en het aanmaken van het subdomein) al klaar. Waarschijnlijk was dat ook het moment waarop de A4tjes met QR-codes waarmee men rond liep zodat de mensen in de rij direct hun bestelling konden plaatsen.
Ergens snap ik het. Zonder schaarste zou je de rest van het jaar de 2500 boeken kunnen verkopen in de winkeltjes en had je geen aandacht gehad. Door de schaarste te creeren trommel je extra volk op en haal je het nieuws. Maar ik voel me, ondanks dat ik het boek heb misbruikt door een park wat ik lief heb. En dat is jammer!