Ik heb hier maar een paar dingen over te zeggen;
1: De efteling weet al jaren zogenaamd niet dat er een run op efteling artikelen is die ''limited'' edition zijn. kap eens verdomme met die bewust schaarste creeëren. slaat helemaal nergens op. Als je vervolgens reageert dat je dit niet had zien aankomen, dan heb je echt oogkleppen op. Maar dat hebben ze bij de efteling in het bestuur/mensen die over de zaken gaan toch wel. Degene die geen oogkleppen op hebben, en wel weten wat er gebeurt of staat te gebeuren gooien ze d'r uit wegens kritiek. gaat al jaren zo.
2: De fans die er zo'n belachelijke run op maken, alsjeblieft zeg doe ff normaal. Het is ook door het gedrag van dit ''handje vol'' fans die zich over elk souvenirtje zo druk maken en altijd vooraan willen staan dat dit soort chaos toestanden voorkomen. ze lijken wel hebberige handelaren. Ik zie filmpjes van mensen die omver worden gelopen, beveiligers die onder de voet worden gelopen etc. Serieus... doe even normaal man, dit is echt zo'n laag niveau.
Dat niveau ligt al jaren vrij laag, kan me nog wel andere situaties herinneren waar chaos was door overexcited fans etc. maar heb het idee dat het steeds erger wordt.
conclusie: dit gaat gewoon fout aan beide kanten, zowel aan de fan kant, als aan de efteling kant. Zorg er gewoon voor dat je genoeg op voorraad hebt, en bij kunt bestellen. Als pretpark moet je niet willen dat je schaarste rondom producten creeërt. Dat slaat gewoonweg nergens op. Je bent een pretpark, je bent een dagje uit, mensen willen een herinnering aan hun dagje uit kopen in een souvenirshop. Dat is waar je je mee bezig hoort te houden. Je hoort je als pretpark niet bezig te houden met een product te ontwikkelen dat zo schaars is dat er zwarte markt handelaren op af komen en alles weggritsen om vervolgens voor het 10 voudige door te verkopen op marktplaats. Prima als je een pegasusblokje verkoopt met de sloop van de pegasus, of een steen van het spookslot als fysiek aandenken. Maar een boek dat je zo kunt herdrukken bij wijze van, waarom daarvoor schaarste creeëren die er niet hoeft te zijn?
Ik vind uberhaupt dat je in de huidige maatschappij verkeerd bezig bent als je op dat soort dingen gaat inzetten.
Wat mij betreft is de efteling al geruime tijd bezig met zichzelf uit te rangeren, en hiermee zetten ze weer een stapje in die richting, en die horde losgeslagen fans gaan er net zo hard in mee. Wat je had moeten doen als je 't niet eens bent met deze oplage en die bewuste schaarste? Allemaal vertikken om het te kopen, laten merken dat je niet meer komt voor een park wat z'n historie sloopt en z'n crowdcontrol niet op orde heeft, en niet kan managen. Dat doen we ook bij andere bedrijven die foute beslissingen maken, maar de efteling lijkt soms wel heilig.
Anyway, mij hebben ze d'r verder niet mee. Ze leunen nu nog op de naamsbekendheid & het succes uit het verleden, en de enorme bak gespaarde geld, maar ze gaan van de troon gestoten worden, en dat ga ik nog meemaken, can't wait 🙂 want dan worden het interessante tijden.