Na het lurken van andermans tips, wil ik na ons bezoek aan PA hier ook mijn ervaringen delen.
Wij hebben 2 dagen gedaan (vorige week woensdag en donderdag) en vonden het ook echt een 2-dagen waardig park. De Filomatix bronze is een absolute minimale must! Digitaal in een wachtrij staan zet je alvast aan als je ergens anders in de wachtrij staat. Het is even uitpluizen hoe dat werkt in de app (dat stuk is alleen in het Frans verkrijgbaar), maar zodra je het door hebt, werkt het super! Te super zelfs, aangezien we op enig moment dusdanig hard aan het plannen en knallen waren, dat we vergaten te genieten.
Het Frans, tsja, dit is nog een echt Frans park. Eigenlijk alle info is uitsluitend in het Frans en er wordt heel weinig Engels gesproken. Personeel is Frans traaaaaaaaag (wow) en Frans nukkig. Op een enkele zeer positieve uitzondering na! Dieptepunt was de jongen achter de counter van het fastfood restaurant die me niet 1 seconde heeft aangekeken en alleen maar aan het zuchten was en in het Frans aan het tieren op mij. Doch een kleine hulde voor het enorm vrolijke personeelslid bij Oziris! Die had er echt zin in.
De restaurants sluiten op tijd! Waar het in Frankrijk normaal lijkt om na 19u pas te gaan tafelen zijn de fastfoods allemaal dicht. Ook de grote restaurants is maar gokken wat wel en niet open is. Wij hebben nergens openingstijden van horeca terug kunnen vinden. Resulteerde in veel te duur eten bij Restaurant Du Lac met absoluut 0 kwaliteit. Ik snap niet dat Fransen dit accepteren.
Betalen ging bij ons als thuis. Met pinpas van ABN (Maestro), zowel met kaart als contactloos. Ook de daaraan gekoppelde Google Pay (met een Pixel telefoon) werkte vlekkeloos. Alles in PA is of lijkt extreem duur. Entree, parkeren (€20) souvenirs, eten en drinken. Naar mijn idee zelfs duurder dan bij Disney (maar dat kan ook een gevoel van kwaliteit vs prijs zijn). Wij sliepen in een airbnb een 15 minuten rijden van het park af.
Pak een aantal shows mee, vooral de stunt show (wordt niet in gesproken) vonden de kinderen (8 en 10) te gek. We moesten hem zelfs 2x doen. Andere shows, waarin ook Frans werd gesproken, pakten ook goed bij de kinderen. Hier zijn de medewerkers wel op hun best. Goede choreografie en de acts goed getimed. Pluspunt!
Een leuk en groot aanbod aan attracties, waarin wel duidelijk een oud en nieuw PA terug te zien is. De oudere kant voelt ook oud en weinig liefdevol aan. Terwijl de nieuwe attracties perfect in orde lijken. In mijn eerste rit Tonneure mocht ik achteruit, waaw! Geheel niet bewust van wat op me afkwam heb ik hier super in genoten. Goudurix is een 'must-do', maar daar houdt het snel mee op. Deze mag naast de Condor in de oud-ijzerbak. Toutatis is echt te gek. Voor mij onverwacht dat een triple lauch zo tof kon zijn! En met een inverted B&M in de naam van Oziris kun je bij mij weinig verkeerd doen!
Concluderend is PA zeker een verplicht te bezoeken park. De prijs en 'Franse slag' hebben bij ons wel een bittertje nagelaten. We hebben dik genoten als gezin en toffe nieuwe ervaringen opgedaan. Toch rijden we volgende keer weer liever door naar Disney!