Mark Feit is dat het RvS een hoop gaten weet te schieten in het bestemmingsplan
Ik zeg het al wel vaker, maar "Het valt best wel mee".
Vergeet niet dat in dit soort zaken er heel strikt gekeken word naar wat er op tafel ligt, zo ook in deze gevallen.
de 1e uitspraak pas geleden was "een gat" waarbij in het vernieuwde plan wel gesproken werd over dat bepaalde zaken niet zouden "verslechteren" dit is an sich onderbouwd, alleen is het niet inhoudelijk bekeken door de RvS, want de borging ervan was niet voldoende, dus dat was voldoende voor de voorlopige voorziening.
Inhoudelijk is er nog helemaal niets gesteld over de hoe en de wat van het nieuwe bestemmingsplan, het kan prima zo zijn dat bij de inhoudelijke behandeling er niets op of aan te merken is.
Wat er nu speelt is dat wet en regelgeving waaraan honderden projecten getoetst worden (de PAS regeling) tijdens het "spel" veranderd zijn, hierdoor komen er opeens andere argumenten boven water. dat kan je de Efteling moeilijk kwalijk nemen dat ze dat niet hadden voorzien.
Overigens in dit geval is het onduidelijk of de Efteling die regeling die nu geschrapt is wel of niet toepast, Het extra "onderzoek" op dit moment is nodig om te bekijken of de genoemde "klager" een natura2000 natuurgebied tot zijn "leefomgeving" mag rekenen (en of hij idd wel bezwaar kan/mag maken op dit)
- Dus nu word er gekeken of de klager idd er iets van mag vinden, het vermoeden is van wel, dat moet uitgezocht worden
- Als dit uitgezocht is worden zijn inhoudelijke bezwaren bekeken, die zullen dan mogelijk standhouden gezien eea te maken heeft met de ongeldig verklaarde PAS regeling.
- Er ligt al een alternatief compensatie plan klaar (en we weten niet wat er in die pacht overeenkomsten staat, maar mag aannemen dat ooit toen die gesloten werden er idd wel de juiste bepalingen in zouden staan)
Mark Het blijft zuur dat dit alles bij geen bezwaar ook niet nodig was geweest. En daar zie ik de laatste kans die allicht niet gepakt is door de Efteling, in hoeverre is de omgeving voldoende meegenomen in haar plannen. Dan was het hele bezwaar allicht al voorkomen.
De Efteling heeft volgens mij aardig de omgeving meegenomen, maar er wonen duizenden mensen rondom de omgeving, je hebt maar een klager nodig om dit soort processen tegen te houden.