Ik vind het een vaag artikel.
Deze rechtszaak is naar voren gehaald dankzij een andere uitspraak over de "programma aanpak stikstof" oftewel PAS regeling.
Deze pas regeling is een landelijke regeling om stikstof te beperken in bepaalde natuur gebieden.
De klager vind schijnbaar dat deze PAS regeling niet gebruikt had mogen worden voor de compensatie in het bestemmingsplan. Het is mijn onduidelijk of hij dit sowieso al niet vond of wegens de recente problemen met die regeling zelf.
Hoe ik het in het artikel lees lijkt de RvS de vraag op te werpen of dit natuurgebied waar de pas betrekking op heeft wel tot het leefgebied van de klager behoort. Het lijkt er wel op (dit is dus een begrip wat aan interpretatie onderhevig is). Dat zou dan weer betekenen dat de PAS regeling niet gebruikt werd door de Efteling.
Het extra onderzoek lijkt zich te focussen op de vraag of de klager wel of niet een valide punt heeft.
Daarnaast gaan ze in op een stukje reparatie vanuit de gemeente Loon op Zand. Maar het is onduidelijk wat ze repareren. Gaat dit om de eerdergenoemde borging die niet duidelijk was, of is het reparatie voor het stikstof probleem of is dit een ander iets wat ze wilde repareren.
Daarnaast ligt er voor dit probleem al een mogelijke oplossing. 38ha grond (die al van de Efteling is?) Omturnen van landbouw grond (een van de grootste stikstof uitstoters) naar natuurgebied.
Dit kan makkelijk zijn maar dit kan ook lastig liggen.
Al met al roept dit artikel meer vragen op dan het beantwoord en hoeft het IMHO echt niet meteen het einde van de wereld te betekenen.
Edit;
John Feit lijkt dat er aan het gehele bestemmingsplan veel rammelt.
Vind ik niet helemaal kloppen.
Er was tot voorkomt een regeling, die hebben ze als ik het goed begrijp volgens de geldende regels toegepast.
Recent is dat hele raamwerk ongeldig verklaard door de RvS, dat is niet echt rammelen waar de Efteling wat aan kan doen. Het speelveld is gewoonweg veranderd tijdens het spel, er zijn las ik ergens honderden projecten die daar opeens problemen door hebben.
De vorige bezwaren waardoor het een bodemprocedure in gaat zijn maar een relatief simpele borging die niet op orde was. Hoe goed de rest misschien ook in elkaar zat is nog niet naar gekeken.