En hierbij nog een nieuwe achtbaan binnen de Compagnie Des Alpes groep voor 2024!
De Dragon Chinois wordt binnenkort vervangen door een nieuwe achtbaan in Jardin d' Acclimatation, het stadspark in het centrum van Parijs. Volgens RCDB is het project ergens in de afgelopen maand aangekondigd in het Franse tv programma "66 minutes".

RCDB heeft ook een concept art geplaatst waar het lijkt alsof iemand een station heeft gebouwd (in Rollercoaster Tycoon 2). Het lijkt een rieten gebouw te zijn waar allemaal lampionnen omheen zijn gehangen. Ik denk dat dit wel goed past bij de Chinese tuin sfeer die de Jardin heeft in dat gebied.

Verder werd er gezegd dat het project een prijskaartje heeft van 10 miljoen euro. Daarmee kan het voor Jardin nog best een aardige achtbaan worden, gezien hun grootste achtbaan een redelijke Gerstlauer bobsled is. Wat voor achtbaan het wordt, is nog niet bekend.

Deze baan moet dus de Dragon Chinois vervangen. Dit baantje staat er al sinds 1987 en het lijkt een beetje een Wacky Worm maar dan gebouwd door de Franse fabrikant Soquet. Het is nog niet bekend wanneer de Dragon verwijderd wordt.

Ik ben er zelf niet rauwig om. Ik heb Jardin deze januari bezocht en toen stond de Dragon helaas stil tussen station en de lifthill, vastgemaakt met spanbanden. De trein was gestalled tussen het station en de lifthill. Ik heb de achtbaan credit dus helaas niet, maar ik heb van mijn reisgezelschap begrepen dat dit de slechtste baan van het park is en dat ik niks heb gemist haha.

Het is een baan van niks maar toch pijnlijk als hij zo stil staat

Verrassend, aangezien de baan tussen 2016 en 2018 dicht is geweest voor een lange renovatie. Heeft blijkbaar niet het gewenste effect gehad dan, of het moet een duct tape renovatie zijn geweest om de baan nog een paar jaar te laten draaien. Wel benieuwd wat ervoor terugkomt. Wordt niet moeilijk om er iets beters voor terug te zetten.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Meint aangezien de baan tussen 2016 en 2018 dicht is geweest voor een lange renovatie. Heeft blijkbaar niet het gewenste effect gehad dan

Daar had ik in 2018 niks van gevoeld. Wat een vreselijke achtbaan was het met een gemene knik in het midden!

Jardin d' Acclimatation is goed bezig! Ik verwacht dat dit een mooi familiebaantje wordt gezien de doelgroep van het park.

2 jaar later

Even een schop: Dragon Chinois is inmiddels zo goed als volledig afgebroken

Verder is er al een bouwplan gespot voor de footers en funderingen. Materiaal voor funderingen zijn ook al in het park gespot:

Met dank aan het Coasterfriends.de forum

Verder wordt er nu vanuit gegaan dat de opening van deze achtbaan is opgeschoven naar 2025 volgens RCDB

een jaar later

Inmiddels staat de achtbaan al geheel overeind, zijn de testritten al een paar maanden in volle gang en heeft het park de openingsdatum aangekondigd: 12 april 2025.

Nog even de stats op een rijtje:

• Naam: Le Défi du Dragon
    • Snelheid: 50 km/h
    • Tracklengte: 350 meter
    • Hoogte: 12 meter

De layout bestaat uit 2 delen die door middel van een draaischijf bereikt worden. Best een grappig systeem.

Wat super tof. Echt een mooie toevoeging voor dit leuke parkje. Ik was er afgelopen zomer en was toen blij verrast door de kwaliteitsinjectie van de laatste jaren. Ik was er meer dan tien jaar niet geweest en toen was 't allemaal beetje grauw en matig. Nu voelde het veel meer als een volwaardig pretpark en daar is dit weer prima toevoeging bij.

Cornelius Is dit een gerstlauer?

Ja, een custom Gerstlauer Family Coaster; zelfde type als Wakala en Pégase Express, alleen dan een behoorlijk stuk korter.

Er is een onride video:

In de basis ziet het er uit als een prima baantje, maar ik denk dat Gerstlauer en Jardin het principe van de family coaster met meerdere richtingen (zoals Wakala of FirleFranz) een stap te ver genomen hebben. Die tweede loop is nogal omslachtig...

Op zich een goede oplossing om een kleine baan langer te laten voelen en een manier om 2 treinen op een baan te hebben, geen idee waarom dat nu niet het geval is.

Taronco Je bedoelt dat je niet snapt waarom er in de video maar 1 trein op de baan staat? Want de baan heeft volgens RCDB wel 2 treinen.
      Ik denk dat het komt doordat de baan officieel nog niet open is en dit een testrit was met maar 1 trein. Opening is pas in april volgens de website van het park.

The_Real_Infernape Je bedoelt dat je niet snapt waarom er in de video maar 1 trein op de baan staat? Want de baan heeft volgens RCDB wel 2 treinen.

Ik moet zeggen, ik was ook al aan het kijken of deze baan genoeg blocks had en ik zag geen tweede trein in de video. Ik dacht dus automatisch: erg slechte capaciteit. Lang wachten in het station tot de trein dat gekke extra rondje heeft gemaakt.

Ik vermoed dat de lancering van trein 2 pas mag gebeuren als trein 1 weer teruggedraaid is naar het station. Dus trein 1 maakt z'n ronde, trein 2 heeft instappen, trein 1 komt aan op de draaischijf/wissel, maakt die ronde, draait weer terug richting station, trein 2 wordt gelanceerd en trein 1 rolt naar binnen.

Niek Juist.. Dat 2e rondje doet niets aan de capaciteit ofzo. Het is precies hetzelfde als wanneer die wissel er niet zou zitten.

Met het belangrijke verschil dat die wissel anders wellicht een blockbrake had kunnen zijn, maar dat nu dus niet is.

Best onhandige manier dus om de baan langer te maken..

Als de wissel kapot is, zou de baan dan kunnen draaien op alleen het eerste rondje en dan dat extra rondje waarvoor die wissel nodig is kunnen overslaan..

En als dat zo is: Telt het dan maar als een halve credit? 😜

• Niek heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Juist.. Dat 2e rondje doet niets aan de capaciteit ofzo.

nouuuuuu, nog niet helemaal. Het scheelt wel een beetje, namelijk het instappen van trein 2. Alleen MOET trein 2 wachten tot trein 1 weer terug is in de eindrem.
            Het extra rondje maakt inderdaad niet wat uit, dat geeft het instappen van trein 2 meer tijd. Maar de rittijd is nu dus de beperkende factor.

Er vertrekt dan in principe elke 1:36 minuut een trein, dus elke 96 seconden.
            16 personen per trein.
            3600/96=37.5 dispatches
            37.5*16 = 600 personen capaciteit maximaal. Boven dit aantal zullen ze simpelweg omwille van de wissel niet kunnen komen.

Bij 1 trein is dat overigens elke 2 minuten (als ze het redden om een trein in circa 15 seconden te vullen).
            dat komt neer op een maximale capaciteit van 480, maar in de praktijk zal dat lager liggen.

Dus als antwoord op je stelling: het tweede rondje doet wel daadwerkelijk iets aan de capaciteit, namelijk zo'n 120 personen per uur toevoegen. 😇

Edit: oh ik had nog even gekeken op RCDB, en zie daar staan dat de wissel ad random werkt: je zou dus zowel voor als achteruit gelanceerd kunnen worden, en zowel links als rechtsom het rondje kunnen maken:

The ride starts with a normal forward launched section. A turntable hafway the layout then turns randomly left or ride. This combined with a random multipass tire-propelled launch continuouing the ride forward or backward, makes for 4 possible ride experiences in the second half of the ride.

Niek oh ik had nog even gekeken op RCDB, en zie daar staan dat de wissel ad random werkt: je zou dus zowel voor als achteruit gelanceerd kunnen worden, en zowel links als rechtsom het rondje kunnen maken:

The ride starts with a normal forward launched section. A turntable hafway the layout then turns randomly left or ride. This combined with a random multipass tire-propelled launch continuouing the ride forward or backward, makes for 4 possible ride experiences in the second half of the ride.

Wow, dit klinkt best uniek. Ik ken geen andere achtbaan die random dit doet en waarbij je vooraf dus niet weet hoe de rit gaat verlopen. Of zijn die er al meer?

tuindwerg Of zijn die er al meer?

Fury in Bobbejaanland heeft een stemknop, de bezoeker bepaald of je voor of achteruit gelanceerd wordt door te stemmen. Gold Rush in Drayton Manor heeft twee cycles beschikbaar en de medewerker kan bepalen. Ik ken buiten deze baan verder zo uit mijn hoofd niet of er nog een andere "random" of echte random cycle banen zijn.

Niek nouuuuuu, nog niet helemaal. Het scheelt wel een beetje, namelijk het instappen van trein 2. Alleen MOET trein 2 wachten tot trein 1 weer terug is in de eindrem.
                  Het extra rondje maakt inderdaad niet wat uit, dat geeft het instappen van trein 2 meer tijd. Maar de rittijd is nu dus de beperkende factor.

Dat zou je ook gehad hebben met gewoon een eindrem in plaats van de wissel.. maar als het één grote track was geweest, had je dus nog een MCBR gehad voor het 2e stuk (in plaats van de wissel die nu dus dienst doet als MCBR én Eindrem, maar geen extra block oplevert). In die situatie zou je dus met 3 treinen kunnen rijden.

Voor een parkje als Jardin is 96 seconden voor een dispatch overigens niet bijzonder slecht, maar voor grotere parken zie ik dit concept echt niet werken.

tuindwerg Wow, dit klinkt best uniek. Ik ken geen andere achtbaan die random dit doet en waarbij je vooraf dus niet weet hoe de rit gaat verlopen. Of zijn die er al meer?

Die nieuwe baan in Drayton Manor heeft ook twee verschillende opties die in principe random gebruikt kunnen worden.

Binnenkort maar eens kijken hoe dit nu precies in zijn werk gaat, ziet eruit als een vernieuwde versie van FirleFranz uit Bayern Park en die was verrassend leuk vorig jaar.

Hjalmar
                    Coasterfrenzy
                    Thanks, weer wat geleerd! Bij beide wordt er dus wel een keuze gemaakt door de bezoekers of een medewerker, ik ben benieuwd hoe dat hier gaat zijn.

Ik was vorig jaar in het park en het maakte toen een verzorgde indruk. Wel op sommige punten toe aan iets nieuws, goed dat dat er nu komt!

The_Real_Infernape Je bedoelt dat je niet snapt waarom er in de video maar 1 trein op de baan staat? Want de baan heeft volgens RCDB wel 2 treinen.

Volgens RCDB heeft Mecalodon ook maar 1 rij per kar ipv 2 zoals in de realiteit. Dus ik zou daar niet veel waarde aan hechten.