Tonnie Ik zou op dit moment zeggen als je gepland hebt op drukke dagen naar de Efteling te gaan om vooral wat extra boterhammen in je tas mee te nemen.
Dit vooral. We eten al nooit op de geijkte tijden om lang wachten in horeca te voorkomen, toch kijk ik een beetje huiverig naar de dagen dat het écht druk gaat worden met de ervaringen van de afgelopen drie vrijdagen die toch -relatief- rustig waren.
Zaken die mij zijn opgevallen:
Zoals hierboven al door Tonnie aangehaald, de openingstijden van de horeca. Deze is erg wisselend, en regelmatig ook niet te begrijpen. Ik vermoed dat personeelsproblemen hier grotendeels oorzaak van zijn en dat de Efteling dit zelf ook liever anders ziet, maar heel veel gaat al tussen 18:00 en 20.00 uur dicht en als je na het eten een ijsje wilt en zowel de "Swirl" bij het Witte Paard als In den Hoorn des Overvloeds als Den Suykerbuyk al dicht zijn dan is de verbazing groot. Dan is er meer aan de hand als overmacht in mijn ogen, maar ook gewoon een -zacht gezegd- onhandige planning.
Daarnaast is het nabij de meeste grote horecapunten op deze nog rustige zomeravonden en -voor de duidelijkheid buiten de spitstijden qua eten om- al zoeken naar een zitplek. Het horecaplein rondom Max & Moritz vind ik echt een geslaagde en fijne update, zeker omdat hier óók nog eens veel extra horeca te vinden is die de rest van het park ontzettend mist, maar qua zitgelegenheid is het hier constant druk. Daar mag echt nog wel een lading (overdekte) zitgelegenheid bij. Nog bijzonderder vind ik de situatie bij Station de Oost, waar een gehele attractie vervangen is door een wat treurig en saai plein, maar tevens voorzien van veel te weinig zitgelegenheid zodat het ook hier telkens zoeken is. Dit zijn in mijn ogen zaken die het park gewoon echt beter moet kunnen.
Tenslotte, ik haalde het hierboven al aan, de tijdelijke horeca die op veel locaties mist. Juist de lange opening maakt dat ik wat vaker een frisje of lekker tapbiertje wil halen en dat was afgelopen zomers nooit een probleem. Overal struikelde je over de karretjes met een assortiment aan ijs, frisdrank, bier en zoete of hartige snacks. Al dan niet extern.
Helaas is er -op wederom het Max & Moritzplein na- maar weinig extra horeca te vinden waardoor vooral het Ruigrijk en in het bijzonder het plein bij Vogelrok, CF, Sirocco er wel heel bekaaid af komt. Toevallig ook locaties waar je met de speeltuinen in de buurt als ouder wat langer blijft hangen. Ook hier zal personeelstekorten het park de das om doen en ik snap ook dat het park van een zuipfestijn imago af wil, maar dat laatste werd vooral veroorzaakt door bezoeker met eigen drank die naar de podia met artiesten kwamen als in mijn ogen de horeca van het park zelf. Daarnaast kan je juist die tijdelijke horeca uitbesteden.
Kortom, ik denk dat het park zelf ook best wel meer zou willen uitbuiten, want ik kan gewoon letterlijk mijn geld niet kwijt en dat lijkt me commercieel niet de bedoeling. Toch vind ik dat er op horecagebied, wel wat rare beslissingen genomen worden en kan het park echt wel met de beperkte personeelsleden beter haar gasten bedienen in mijn ogen. Ik hoop in ieder geval dat het park voor de echt drukke dagen beter voorbereid is en ze snel kundig personeel weten te binden. Misschien toch maar eens wat minder 0-uren contracten en duurzaam investeren?
Om positief af te sluiten, het straatentertainment wat aanwezig is, vind ik gewoon echt leuk en ik ga er van uit dat het park de komende jaren zal blijven investeren in het type zomeravond wat het nu uitrolt. Hopelijk komt daar ook meer versiering bij, want de pleinen (Ruigrijk/Reizenrijk) waar nu nog weinig te beleven valt voelen wat 'doods' aan in de avonden. Maar met de verwachting van meer entertainment, meer versiering en meer tijdelijke horeca, vind ik deze manier een prima invulling van de zomer.
Eftelflags En vooral bij die laatste weten we dat het aan de belabberde operations ligt.
Ja, dit valt toch wel echt negatief op. Joris zou zo'n topper qua capaciteit kunnen zijn, maar het wachten duurt hier elke keer toch net iets te lang en het personeel mag hier écht wel eens een tandje bij gaan zetten. Niet alle vertraging ligt aan het feit dat er programmering aan het binnenrijden zit ivm winst/verlies en de riempjes die tijd kosten.