Ik vond dat ze bij Kleine boodschap wel moet goede opslossingen kwamen, o.a.:
- stoppen met die AH kortingen;
- bezoekers elders laten parkeren en dan vervoeren richting de Efteling;
- verblijfgasten 1x tellen.
Ik denk dat bezoekers middels een duurzaam transport systeem (monorail o.i.d.) vervoeren echt een goede optie is om je uitstoot terug te brengen. Ook zal de nabije omgeving hier natuurlijk weinig op tegen hebben als de wegen minder belast worden rondom de Efteling.
Wellicht dat je dan ook met de bezoekersaantallen kunt spelen aangezien die 5 miljoen bezoekers natuurlijk zijn berekend op de huidige aankomstwijze naar het park toe.
De regels worden streng, maar er zal altijd wel middels creativiteit omwegen bedacht kunnen worden om toch door te groeien als Efteling zijnde.
Misschien dan toch een 2e park starten op een andere plek die ver van natura 2000 gebieden komt te liggen? Wellicht alle verblijfrecreatie (op het nieuwe aankomende hotel na) ook weg halen daar uit die omgeving en elders onderbrengen.
Geen idee of dit mogelijk is maar als je bovenstaande dingen zou verplaatsen kun je als pretpark zijnde wellicht wel doorgroeien op de huidige locatie, en op een tweede locatie andere voorzieningen ontwikkelen.
Ik zie het al voor mij dat er op een tweede locatie een verblijfsresort ontstaat met een eigen Rulantica erbij. En dan een vervoerssyteem richting de huidige Efteling toe "Grande Resort Efteling". Dromen mag haha.