Ik zag net op Social Media een video voorbij komen van het Fata Morgana plein van 4 jaar geleden. Man wat mis ik dat, wat een entertainment toen.
Het is gewoon echt een slappe hap momenteel. Ja ik heb het wel leuk en gezellig met vrienden, maar nee de rest is echt super mager. Dat de Efteling vandaag een reclamespot uitbrengt voor bedrijfsevents, waarop al het oude NPF entertainment staat, maar dan enkel nog aangeboden aan de zakelijker markt, doet nog even extra zeer.
Opzich kan ik prima leven met vaste mensen en abbohouders die komen voor acts. Fan zijn van iets is niet erg. Maar je moet er andere bezoekers, én zeker de acteurs er zeker niet mee tot last zijn.
Steenbok plein is een plek wat veel mensen plezier brengt en dat soort entertainment zou wat mij betreft prima moeten kunnen. (zeker in een provincie als Brabant 😉 ) Maar veel mensen zitten op het Steenbokplein met eigen meegebrachte blikken bier, dozen flugel en andere zelf meegebrachte alcoholische dranken. Hoorde zelfs al mensen die een kluisje huren bij de Baron en daar een persoonlijke koelkast van maken voor de avond. Dat kan in mijn ogen gewoon echt niet. Naast de gemiste horeca opbrengsten voor de Efteling die dat veroorzaakt is er ook gewoon geen controle meer op hoeveel alcohol iemand drinkt. Naar een cafe ga je ook niet je eigen flessen drank meenemen. Eigen meegebrachte alcohol zouden ze wat mij betreft mogen verbieden en controleren door de beveiliging. Desnoods, als het moet, met tassen controle bij de ingang zoals tijdens HFN. Nu gaan er al geruchten dat dit het laatste jaar is voor Jurgen Freilich dus eerst maar afwachten wat er volgend jaar komt.
Ik ben fan van zomeravonden en het bijbehorende entertainment en sfeer die daar bij hangt. Het zijn voor mij fantastische avonden waarbij ik lekker om 17u in de Efteling arriveer, tot 23u blijft én (voor de Efteling belangrijk) ik toch echt minimaal wel een euro of 10 tot 15 in de horeca nuttig. Maar het Negen Pleinen Festijn is gewoon naar de filistijnen.( 😉 ) Naar een ander concept overstappen zou ik voorstander van zijn. Maar behoud de sfeer (zeker die van vroeger) en de late opening tot 23u.