Ik heb de zaterdag bezocht en heb ook wel wat puntjes op te merken. Maar laat ik om te beginnen zeggen dat ik blij ben dat de zomeravonden weer zijn begonnen. Hoeveel kritiek of klachten we erover hebben, onder de streep kom ik gewoon erg graag op dit soort avonden in Efteling omdat het gewoon in het algemeen een erg fijne en magische sfeer kent.
Ik kwam wat later op de dag aan en kon daardoor parkeren op Roodkapje, waar ik had verwacht op de woeste hoogte terecht te komen. Aangename verrassing! En lekker dat ze nu eerst de achterkant van de parkeer velden vullen, dat zal de doorstroom vast ten goede komen op de openbare wegen. Ik ben eerst bij de Oude Tuffer gaan kijken. Ik had hem nog niet gezien en gedaan, maar wat is daarmee gebeurd? Op een gegeven ogenblik leek een sensor op de baan te falen waardoor meerdere malen op dezelfde plek de karretjes niet wilde remmen. In ieder geval 1 serieuze klapper gezien dat een boel mensen schrokken. Verder is dat getoeter ronduit irritant als je er zit te wachten.
Bij Polles was de rij gigantisch lang, en toch hadden we vrij snel een tafel voor 18 personen. Supergoed en fijn geregeld! Voor de echte Hollander nog een bespaartip. Een fles Spa rood kost net zoveel als 3 losse Spa rood, alleen je hebt de inhoud van 5 losse Spa rood. Je kan dus lekker doordrinken, zonder dat je de bediening nodig hebt. Want die was af en toe heel druk, waardoor je wat moest wachten om weer te bestellen. Met zo een grote groep was er wat chaos over de pannenkoeken en de tafels, maar ach, dat is ze vergeven. Personeel moet nog wel even inwerken voor mn gevoel. Maar schijnbaar heeft de Efteling een echt personeelsprobleem, misschien is dat de reden dat ook niet elke tafel bezet was buiten. (Later begon het te regenen, wat wel weer scheelde in de chaos).
De speelweide is mijn grootste kritiekpunt. Hoeveel moeite zou het zijn om dat veld gewoon eens echt in te richten voor drukte en meer horeca neer te zetten dan de vijf kramen die er nu staan. Begin in ieder geval met extra toiletten in die hoek want die bij Carnaval Festival zijn permanent overbelast op deze dagen.
Nu we daar toch aangekomen zijn. Hoe vaak gaan we Jelle nog terug zien? Na al die jaren is het wel uitgekauwd hoor. Zelfs verandering in repertoire gaat daar niet meer in helpen. Idem voor het Steenbokplein. De Efteling moet dat ook vast verschrikkelijk vinden; een plein vol gelal met goedkope Aldi alcohol in blikjes. Je duur betaalde gast wil je daar niet bij hebben hoor. Aan de andere kant heb je ze allemaal gevangen op 1 plek in het park. Hek eromheen en klaar natuurlijk 😉
Het Fata Morgana plein is het vergeten plein festijn geworden. Meer kan je er niet over zeggen. Eind van de avond de Baron gedaan. De wachttijd was 15 minuten. We liepen om 22.25 de rij in. Die uiteraard nog open was. Maar de front Seat rij was op dat moment al gesloten door een medewerker met een bezem erin te zetten die iedereen terugstuurde. Hang dan even ketting op zodat je er niet meer in kan lopen. Het kwam onvriendelijk en bot over. Ook voor die gasten ervoor die bijna letterlijk eruit werden geveegd.
Toen we eruit kwamen, even staan kletsen, wilden we nog een rit maken. Het was toen kwart voor elf en een lege wachtrij. Maar de attractie was al gesloten. Ik vind het nog steeds zo kneuterig dat je met wachtrijen van een kwartier je attractie al zo vroeg dicht hebt staan. Is de rij een uur en je begint hier iets na tienen mee zou ik er begrip voor hebben. Maar de attractie stond nu voor elven al stil en kon afgesloten worden terwijl je een handvol gasten een groot plezier had kunnen doen. Ik zal het wel nooit snappen, maar als je een 9+ ervaring wilt geven draait het juist om die laatste momenten van de dag die perfect moeten zijn.
Hoe dan ook, in vogelvlucht langs de pleinen waar ik tijdens mijn bezoek ben geweest. Volgende week vast andere punten van applaus en kritiek. Ik hoop vooral dat ze de gehele opzet gaan veranderen. Dat entertainment op deze manier heeft zijn tijd wel gehad imho. Ik zou graag weer wat terrasjes zien met coverbandjes (niet die hele grote als Lijn7) om wat sfeer en gezelligheid te brengen. Een beetje zoals het Witte Paard een aantal jaar geleden maar dan verspreid over het gehele park. Lijkt me erg fijn!