Die midzomeravonden waren fantastisch, het is eeuwig zonde dat de Efteling die proef niet wat langer heeft laten duren omdat de bezoekersaantallen tegen vielen. Doordat iedereen daar een los ticket voor moest kopen, dus ook de abonnementhouders, hing er direct al een hele andere sfeer in het park omdat er ook een heel ander publiek loopt. Helaas heeft de Efteling deze proef dus na 3 edities gestopt omdat er te weinig mensen kwamen, maar ik denk eerlijk gezegd dat ook gewoon nog niet genoeg mensen wisten dat het een ding was. Zelfs binnen de fan community zijn er heel veel mensen die er nooit van gehoord hebben, laat staan die mevrouw uit Delft.
Maar laat me even een plaatje schetsen van hoe het er tijdens de midzomeravond uitzag op de speelweide. In het midden was een flinke vloer van houten vlonders neergelegd met op de kopse kant een klein podium waar ik geloof toen Nielson en nog een paar andere artiesten opgetreden hebben. Op die vlonders had je tal van zitgelegenheden. Losse stoeltjes bij het podium, kleine tafeltjes met stoelen om wat aan te kunnen eten, picknickbanken, etc. Hierboven hingen dan gezellige lichtsnoeren met van die bol lampjes. Rondom dit geheel stonden dan een stuk of 15 verschillende foodtrucks opgesteld. En dan bedoel ik niet de blokhutten van de Praxis, maar échte foodtrucks die van festival naar festival rijden. Elk met hun eigen specialiteit zodat er voor iedereen iets lekkers te vinden is, waarbij je ook kleine porties kon krijgen om verschillende dingen uit te proberen.
Wat mij betreft is dit direct door te voeren op het huidige 9 pleinen festijn en ik kan er met mijn verstand niet bij waarom het niet gebeurt. Want dat hoeft echt niet veel te kosten en kan zelfs veel geld opleveren! Het enige wat de Efteling hoeft te doen is die vlonders neerleggen, stoelen en banken erop, lampjes erbij, podium bouwen en je bent al bijna klaar. Vraag gewoon pachtgeld aan die foodtrucks en laat ze het allemaal zelf regelen, dan heb je het gedoe van de bevoorrading en personeel niet maar toch de inkomsten. Daarnaast moet je dan op dat podium geen grote namen zetten maar gewoon leuke kleine cover bandjes, per avond een andere bijvoorbeeld om ook wat afwisseling in het geluid te hebben. En ook die zijn niet duur omdat je geen grote A, B of C namen gaat binnen halen.
En terwijl ik dit allemaal typ bedenk ik me dat de Efteling Festivalisation eigen al uitvonden heeft en succesvol toegepast voor Walibi ermee aan kwam zetten 😛
Edit: ik zal vanavond kijken of ik nog wat goede foto's kan vinden om mijn geschetste plaatje wat kracht bij te zetten.