Ik ben gisteren na werktijd weer eens naar Kaatsheuvel gereden om te genieten van het park in de avond.
Het was trouwens extreem rustig in het park. Toen we rond 18:15 de parking op reden was de normale parkeerplaats voor 3/4e gevuld. Nu begrijp ik goed dat mensen overdag met temperaturen van 38 graden in het zuiden geen trek hebben in een dagje pretpark maar de avonddrukte met abonnementhouders bleef voor mijn gevoel ook uit.
We besloten om niet te eten in een restaurant maar om de verschillende extra horecapunten die het park kent tijdens de zomer te proberen en het en der wat mee te pakken.
De tijdelijke Kebab kraam in het Ruigrijk was de eerste. Voor de bocht van de oude Tuffer staat deze opgesteld en drie volledig in het thema passende vriendelijke mensen deden hun best om mij en nog een handvol wachtenden te helpen. De vraag of het lekker is kan ik alleen maar beantwoorden met: Verrukkelijk! De Turkse pizza met kebab is écht een aanrader. Veel lekkerder dan het product dat men op steenworpafstand in station de Oost verkoopt!
Ondertussen werd de lucht donkerder en werden attracties gesloten.
De wens dat het minder warm zou worden dan het overdag was werd gehoord. Een lekker onweersbuitje kwam rond half 8 over Kaatsheuvel waarmee de temperatuur met zo’n 10 graden dropte. Heerlijk! 😎
Ik denk dat we uiteindelijk zo’n 3 kwartier gezeten en gewacht hebben tot het droog werd. Dit deden we op het overdekte buitenterras van het buffet-deel van Panorama. Dit restaurant was overigens in zijn geheel gesloten. Ik weet niet of het door de hitte of door de minimale drukte kwam, maar ik was blij dat ik het horecapunt het Korfje nog kende. Ver weg gestopt bij de uitgang naar het hotel. Anders had ik een poosje dorst gehad omdat het restaurant dicht was en er zonder nat pak geen ander verkooppunt van frisdrank en koffie in de buurt lag.
Afijn. Droog! We kunnen door! Pulled chicken in het Marerijk, daar had ik zin in. Deze viel me een beetje tegen. Het was niet vies maar ik zou hem de volgende keer overslaan. Matig broodje, kip was ruim maar qua smaak niet spannend voor me.
Na een rondje door de nieuwe expositie in het Efteling museum streek ons groepje neer op het Anton Pieck plein. Het was inmiddels kwart voor 9 en de attracties waren nog gesloten door het overgekomen onweer. Bij de vlindermolen gingen de lichten en de muziek exact op het punt dat we ervoor stonden aan. Daar hebben we een ritje in gemaakt.
Tot mijn verbazing zagen we rond deze tijd ook al dat de Smulpaap zijn luiken gesloten had. Deze hoeft niet dicht voor onweer lijkt me? Is deze wel open geweest of was het dermate rustig dat je elders maar wat moest eten?
Een aantal jaar terug in de tijd dat er nog amper extra horeca in het park stond kon je hier op een zomeravond (ok, wel op zaterdag) gerust 45+ minuten wachten. En nu, gesloten! Wow 😅
Het verkrijgen van gekoelde drank was sowieso een issue gisteravond in het Marerijk / Anton Pieck Plein. Het was buiten aangenaam qua temperatuur en ik wilde een colaatje. Waar zou je die kunnen krijgen? De smulpaap was gesloten.
Het Witte Paard? Helaas. Slechts één zijde van het restaurant open waarbij de koeling het alles behalve aan kon. De frisdrank stond matig gevuld en lauw in het schap. We zoeken verder.
In den Hoorn des overvloeds? Gesloten. Het poffertje? Gesloten. ‘T gebraad? Gesloten. In de gelaarsde kat? Gesloten... Uiteindelijk ben ik terug gekomen bij de Pulled chicken verkoopster. Zij had gelukkig een koel flesje voor me 😎
Maar het is toch bijzonder dat er in een deel van het park waar zoveel horeca zit op een avond in de zomer niet makkelijk een simpel flesje cola te krijgen is?!
We nemen de stoomtrein terug naar het Ruigrijk waar een deel van de groep naar Joris en de Draak gaat. Vervolgens besluiten we om kwart voor 11 nog in de Piraña te gaan. Lekker hoor! Het was inmiddels wat afgekoeld maar zeker niet te koud voor wat spetters. En deze rapid in het donker is toch wel een van de allerbeste hoor! 😎
Klokslag 23:00 uur lopen we naar de uitgang en om de avond compleet te maken nog een braadworst van de bbq op het Steenbokplein gekocht (deze smaakte erg goed!) om daarna terug naar huis te rijden.
Het was de tweede vrijdagavond die ik bezocht en het was wederom erg rustig in het park. Zo rustig dat er dus echt heel veel horeca gesloten was. En dat is toch bijzonder te noemen.
Wachtrijen bleven de hele avond steken op maximaal 10 minuutjes maar vaak kon je zo doorlopen. Nu is het weer natuurlijk niet ideaal geweest overdag, maar de vrijdagen zijn op basis van mijn bezoeken dit jaar allerminst interessant voor de Efteling. Maar des te interessanter voor de normale bezoeker. Doe er je voordeel mee 😉