Aliator Maar dit bleek dus niet zo te zijn.
Het omgekeerde schijnt zelfs te gebeuren.
Wanneer je een duur kaartje hebt gekocht maken de extra euro's die je bij de horeca uit geeft voor je gevoel minder uit.
Nou.. dat is héél zwart wit afgeschilderd en zeker niet 100% correct.
Kijk, in een situatie zoals hier geschilderd wordt kan ik me héél goed voorstellen dat het klopt. Want een pak stroopwafels kost geen drol en als je dan al 4 tickets gratis kreeg, dan trek je daar een bepaald publiek mee: Publiek dat normaliter volstrekt niet het geld heeft om naar een pretpark te gaan. Publiek dat dus óók het geld niet heeft om eten te kopen in een pretpark.
Bij een korting van meer "normale" proporties geldt wel degelijk dat bezoekers meer uit geven. Daar zijn toch intussen behoorlijk wat studies naar geweest.. maar er is simpelweg een omslagpunt waarop korting niet meer werkt. Niet alleen op vlak van meer uitgeven in het park, maar ook op vlak van vertrouwen in het merk. Als je té veel korting geeft gaan mensen inderdaad denken dat het merk de volle prijs niet waard is. Met alle kortingen die PHL weg gaf (vooral omdat je korting én een 2e kaartje gratis kon krijgen) kan ik me best voorstellen dat PHL daar slachtoffer van werd.
Het volstrekt niet geven van kortingen werkt ook niet.. Er wordt zeker binnen pretparkkringen vaak beweert dat EP bijvoorbeeld nooit korting geeft.. maar feitelijk klopt dat niet. Ze geven korting op het moment dat jij een 2-dagen kaart koopt.. Hierdoor verhoogt het park hun omzet enorm, want mensen zijn sneller geneigd om een 2-dagen ticket te nemen en moeten natuurlijk ook beide dagen eten en drinken in het park. Dik, dubbele winst ten opzichte van "normale" kortingsacties.
Overigens ken ik zo nog een mooi voorbeeld van Holiday World. Die hebben ooit berekend hoe veel bezoekers op een dag drinken (dat was overigens minder dan 2 concupties per persoon). Ze hebben toen de prijs van die consumpties simpelweg bij de entreeprijs gedaan en het drinken in het park "gratis" gemaakt.
Daardoor is de omzet op eten flink gestegen.. maar nog opvallender: De kosten voor EHBO zakten enorm omdat véél minder mensen overhittingsproblemen kregen. Echter dat laatste is weer een perfect voorbeeld dat noot in de Noordelijke helft van Europa gaat werken, maar zeker interessant kan zijn voor parken in warmere gebieden.
kermiskermis8 Weet iemand wat de reden is van Phantasialand om altijd zo gesloten te zijn over nieuws en ontwikkelingen etc?
Officieële reden weet ik niet.. maar wat me het meest voor de hand liggende lijkt is dat het gewoon een enorme hype creëert. iedereen gaat er over praten en speculeren.. dat is gewoon goede reclame.
Voor wat betreft nieuwbouwprojecten is de officiele reden dat ze een "Wow-Effect" willen creëren op het moment dat iemand voor het eerst binnen komt en ze dat niet vooraf willen spoilen. Het is ook wel een stukje deel van de magie als een bezoeker niet vooraf al weet hoe alles in elkaar zit. (dit is al vaak zo door het park gecommuniceerd).