Gisteren ook bij de persopening van YoY aanwezig geweest. Ik vooraf had geen torenhoge verwachtingen van YoY en ging er dus vrij neutraal in. De groene baan is de pittigere en naar mijn mening de betere van de twee. Veel hangtime met een paar pittige momenten. De blauwe baan is de familiebaan van de twee. Hier en daar wat airtime, maar nergens wordt het echt heel spannend. Als je na YoY Untamed doet merk je pas echt dat YoY een afgeslankte versie is van wat RMC allemaal kan qua pit.
Klinkt misschien niet positief, maar dat is het juist wel. YoY vult naar mijn mening het gat tussen de twee kleine achtbanen en de echt extreme achtbanen heel goed. Het zijn ook gewoon hele leuke banen om meerdere keren te doen. Met twee banen met een minimumlengte van 1,22 waar zeker de blauwe goed te doen is voor het hele gezin was dit iets wat Walibi miste. Daarnaast is het duelleren van de baan heel goed gedaan. Als iemand die aardig wat duellerende achtbanen gedaan heeft zou ik zelfs durven zeggen dat er geen achtbaan is waarbij het duellerende aspect beter is uitgevoerd. Grote complimenten daarvoor, en ik ben fan van de uitbreiding.
Ook complimenten voor de uitvoering van het station. Hierboven al goed uitgelegd. Er is duidelijk nagedacht over het maximaliseren van de capaciteit met een flow die logisch voelt. Daarnaast complimenten voor de organisatie van de persopening. Informatie was duidelijk en het evenement was goed georganiseerd.
Buiten YoY een fijn bezoek gehad. Het park ligt er zeker in het zonnetje fris bij, en de medewerkers van Walibi waren zoals altijd zeer vriendelijk. Walibi krijgt genoeg commentaar; een dag als gisteren laat echter zien dat er zoveel goede dingen gebeuren in de polder.
CoasterAnne Hoe zat het met de gevreesde wachtrij/capaciteitsellende? Als meerdere mensen 6-8x de baan gisteren hebben kunnen doen zal het dus wel mee vallen toch?
Dit is op dit moment denk ik lastig te zeggen. De meeste mensen die de baan vaak hebben gedaan waren aanwezig tijdens de persopening, waar de rij nadat de meeste mensen een ritje hadden gemaakt afwezig was terwijl de baan wel voor 2 uur beschikbaar was voor genodigden.
Daarnaast hadden veel fans massaal de tickets van €2,50 gekocht waarmee een ritje was gegarandeerd. Gedurende de dag werden zeer weinig mensen het gebied ingelaten, en konden tot ongeveer 2 uur voor sluitingstijd alleen mensen met een reservering de wachtrij van YoY in. Dit resulteerde in korte wachttijden en lege plekken in treinen. Ongeveer 2 uur voor sluitingstijd ging het gebied en de rij open voor mensen zonder reservering. Hierbij werd de normale rij soms weer gesloten en bewust kort gehouden, omdat deze traag doorliep door de vele reserveringen.
Het kwam op mij over alsof Walibi zich iets te goed heeft voorbereid op maximale drukte waardoor YoY zelfs niet eens op maximale capaciteit kon rijden. Dat, samen met het feit dat het reserveringssysteem was gegijzeld door fans die soms tot wel 10 ritjes hadden gereserveerd, maakt dat gisteren niet echt representatief was als normale situatie. Ik denk dat de meeste normale daggasten die het reserveringssysteem niet kenden geen ritje hebben kunnen maken, en zelfs het gebied niet eens zijn ingekomen.