Ik denk dat we allemaal wel willen dat Walibi Holland een soort Phantasialand wordt, met de betere thrills in Europa (want zeker met de nieuwe banen erbij hoort WaHo gewoon tot de Europese top qua achtbaanaanbod) gecombineerd met prachtige thema's.
Het lijkt me echter gewoon heel simpel: Walibi krijgt hier het geld niet voor. Want om dezelfde kwaliteit neer te zetten als in Walibi Belgium zal er toch echt meer geld vanuit CDA naar de polder moeten komen.
Naar mijn idee doen ze met het gelimiteerde themabudget wat ze kunnen. Daar zitten toppers tussen zoals de Main Street en Wilderness, en ook de Speed Zone is best aardig gelukt. Maar er zijn ook flaters, zoals de Zero Zone en de al snel verlepte verf bij El Rio Grande.
Je kunt heel wat met Walibi Holland, maar blijkbaar vind CDA de status quo prima. Af en toe een uitbreiding, een stabiel aantal bezoekers met de laatste jaren een lichte stijging, en vooral een exploitatie als evenementenlocatie met de HFN en de evenementen op het evenemententerrein door het jaar heen.
Walibi bekritiseren op matig thema is overigens hetzelfde als bijvoorbeeld constateren dat het achtbaanaanbod van de Efteling de matigheid zelve is. Je kunt je er elk jaar weer druk om maken, maar het gaat toch niet veranderen vanwege de prioriteiten van het park.