Wil je in de meivakantie een dagje naar een pretpark met je gezin? Dan zul je op veel plekken flink de portemonnee moeten trekken. Ook kaartjes voor attractieparken en buitenspeeltuinen zijn duurder geworden.
RTLnieuws
RTLnieuws kopte vandaag het bovenstaande artikel, met bijbehorende grafiek. Ik hoor om mij heen ook gemopper dat de parken "zo duur" zijn geworden. Daarom ben ik naar aanleiding van dit stuk eens aan het rekenen geslagen.
De grafiek vergelijkt de prijs van pretparken tussen 2019 en 2022. Het gaat daarbij uit van twee volwassenen en twee kinderen van 10 en 4 jaar oud. In de prijs zijn ook parkeerkosten gerekend.
De Efteling heeft in drie jaar tijd de prijs 11 euro verhoogd. Dat is afgerond 6 procent. Voor Toverland moet je ook elf euro meer afrekenen bij de kassa, dat is 8 procent. Walibi is maar heel beperkt meer gaan vragen, met 2 euro is de prijs net geen 2 procent duurder geworden.
Andere parken hebben hun prijzen meer verhoogd. Plopsa Coevorden vraagt 18 procent meer, van 90 naar 107 euro. Julianatoren is ook 16 procent duurder geworden, van 100 naar 116 euro.
Ik vind dat de grote parken hierin positief opvallen. De inflatie was in 2019 2.6 procent, in 2020 1.3 procent en in 2021 2.7 procent. In totaal was de inflatie 6.8 procent. Gerekend naar dit modelgezin is de Efteling een euro goedkoper geworden, is Walibi 4 euro goedkoper geworden en Toverland 2 euro. Dat de Efteling en Toverland flink geïnvesteerd hebben in hun park lijkt de prijzen niet direct opgedreven te hebben.
Goedkoper is natuurlijk wel relatief, want niet in elke sector zijn de loonprijzen meegestegen met de inflatie. In mijn sector in elk geval komen we elke onderhandeling ergens weer een procentje tekort.
Wat is jullie mening? Is een dagje pretpark onbetaalbaar geworden of valt het toch wel mee?