Wat mijn bezoeken aan de Efteling betreft ben ik meer het type dagjesbezoeker.
Ik was al een tijdje niet in de Droomvlucht geweest en eigenlijk viel het me behoorlijk tegen en de vrienden met wie ik waren ook niet heel enthousiast.
Zoals al gezegd was de wachtrij (ook al is het een beetje opgeknapt met al die nepplanten) niet bepaald een prettige plek om te zijn, om over de instaphal maar te zwijgen.
Maar wat de rit zelf betreft vind ik Droomvlucht één van de meest gedateerde attracties van de Efteling. Het ritsysteem piept, schokt en kraakt en zijn echt funest voor de beleving. En ik vond ook de decoraties en animatronics er erg gedateerd uitzien. De sterrentunnel was echt veel te fel waardoor je de wanden en de vloer duidelijk ziet.
Wat de populariteit betreft hoeft er weinig aan te gebeuren, maar ik denk dat het meer een cult-attractie aan het worden is dan echt een attractie van kwaliteit. Ik vind het echt een enorm verschil met bijvoorbeeld de Fata Morgana, die heeft de tand des tijds echt veel beter doorstaan. Daarbij begint de beleving buiten al.
Ik denk dat het echt tijd wordt voor een geheel nieuw transportsysteem in plaats van te blijven trekken aan een dood paard, al begrijp ik dat dat een lastige en dure operatie wordt aangezien het een nogal krappe attractie is.
Maar er is wel echt een dilemma: eigenlijk is deze attractie gewoon op en is er een enorme investering nodig voor een echte kwaliteitsimpuls. Zowel het ritssysteem, de wachtrij en de decoraties zijn toe aan een renovatie: eigenlijk de hele attractie. En waarom zoveel geld steken in een attractie die desondanks alle mankementen enorm populair is? Mensen gaan er toch wel in, ook al is hij straks zo ruw als de Condor in Walibi.