Tim Helemaal eens hoor. De verwachting dat ze dat allemaal gaan doen zou niet realistisch zijn. Echter is Droomvlucht voor vele nog steeds de #1 van de Efteling. Als het ergens de moeite en geld waard is, is het wel bij Droomvlucht. Ik ga er inderdaad vanuit dat ze sowieso alles naar LED-verlichting gaan veranderen, de baandelen die versleten zijn gaan vervangen en de scenes opfrissen en wie weet wat upgraden. Het Zompenwoud heeft bijvoorbeeld de lekkage in de vijver die opgelost moet worden zodat het weer kan gaan regenen.
Ik verwacht niet dat ze snel iets aan de wachtrij gaan doen. Die hebben ze al maximaal voor het minimale budget verbeterd. Ergens is er hoop dat ze de oude wachtrij die nu een evenementenlocatie is, gaan hergebruiken. Dat was toen in de corona-tijd echt wel een hele fijne verrassing die ik graag weer permanent zie. De ingang komt zo een stuk beter tot z'n recht dan wanneer je door een zijdeur de zigzag ingaat. Op rustige dagen kun je dan heel die zigzag dicht houden.
De instaphal vind ik daarentegen wel echt nodig. Als er één instaphal lelijk is in de Efteling, is het deze wel. Zoals ik al zei, het voelt alsof je de roltrap van een winkelcentrum gaat nemen. Voor een droomachtige ride als dit, is dit wel heel inspiratieloos en kil voor een begin. Ik snap ook echt niet wat ze een aantal jaar terug geprobeerd hebben met die rare bladermotief op de muur.
Het voelt nu ook enorm rommelig en krap bij de uitgang door de komst van de winkel en fotobalie. Ik snap dat de Efteling commerciëler is geworden en graag foto's en merchandise wil verkopen, maar er is hier gewoon geen ruimte voor. Ik weet niet hoe goed de Gulden Gaarde nog draaide, het feit dat het nu een winkel is geworden en geen horeca meer is zegt wel iets. Misschien moeten ze de fotobalie verplaatsen naar de nu nog uitgiften balie van dit horeca punt. Verplaats de winkel naar tegen over deze balie en je hebt een logischere hoek. Van mij part forceren ze mensen hier met een lus doorheen, zolang het maar een brede opzet is. Dan is de uitgang ook een stuk aangenamer en minder rommelig.