Eftelflags Als we allemaal maar steeds naar onszelf kijken wordt de wereld echt niet leuker. Aanpassen op elkaar, op andermans meningen en gebruiken. Dat is iets van alle tijden en dat is gewoon oprecht goed. Dan mag je het, nogmaals, wellicht niet helemaal chill vinden in de huidige vorm en Droomvlucht (prima hoor!).
Op zich ben ik het helemaal met je eens.. maar tegelijkertijd moeten we er ook mee uit kijken. We zitten op een punt waar historie gewoon aangepast wordt om meer "inclusief" te zijn en dat is natuurlijk nooit goed. Daarnaast zou je dan volgens dezelfde logica ook blanke en zwarte personen moeten toevoegen in bijvoorbeeld Fata Morgana. (laten we dat AUB niet doen BTW). Persoonlijk ben ik van mening dat wat we nu doen gewoon enorm invasief is naar andere culturen toe én naar onze eigen.
"Blackwashing" word gewoon te pas en te onpas gebruikt om Europese cultuur aan te passen aan non-Europese culturen, terwijl Hollywood en co. het blijft vertikken om daadwerkelijk verhalen uit die andere culturen te vertonen. Terwijl dát juist veel interessanter zou zijn.. Maar gewoon een bestaand Europees verhaal een kleurtje geven is gewoon goedkoop en eigenlijk een smerige praktijk, want enerzijds word zo onze eigen cultuur aangetast (en wellicht op den duur vernietigd) terwijl we van andere culturen nog steeds niets zien. In tegendeel zelfs, die worden óók vol gepompt met (aangepaste) Europese cultuur waardoor óók hun cultuur verwaterd en wellicht op den duur vernietigd wordt. Ik kan me best voorstellen dat door de invloed van Hollywood (vooral Disney) mensen uit vele andere culturen die van hunzelf vergeten. En eigenlijk doen wij dat ook al, want wie herrinert zich nog dat de Apple eigenlijk pas de 3e poging was om Sneeuwwitje te vermoorden (na Kam en Sjaal)?? Nog maar te zwijgen over de "Dwergen" die helemaal zo vriendelijk niet waren (en eigenlijk nooit dwergen zijn geweest totdat Disney zich ermee ging bemoeien). Meer bekend is dat de kleine zeemeermin eigenlijk sterft van verdriet in het originele verhaal, maar ook dat is een "feit" dat steeds meer vergeten word.
Ik ben zelf een groot film liefhebber en vanuit de Film Wereld zie je dat er steeds meer haat komt tegen deze praktijken. Normaliter niet vanwege racisme of omdat de etniciteit wat boeit, maar vooral omdat heel vaak karakters toegevoegd worden die volstrekt geen persoonlijkheid hebben, buiten dan dat ze een kleurtje (of andere geaardheid) hebben. Filmliefhebbers gaan naar de bioscoop omdat ze een goed verhaal willen beleven, maar bij steeds meer films ontbreekt dat omdat de film eigenlijk alleen nog maar een checklist is van dingen die er in MOETEN zitten. (etnische minderheid, anders geaard persoon, sterke vrouw, slechte blanke, etc. etc.) Dat lijstje wordt dan wat aan elkaar geknoopt met een hoop onzin en klaar is de film. Scoort goed bij Woke publiek, maar zorgt er steeds meer voor dat film liefhebbers weg blijven uit de bioscopen (vooral bij een bepaald soort film).
Ik kan me zo maar voorstellen dat deze slechte mentaliteit uiteindelijk ook over waait naar andere plaatsen. Je ziet het bijv. ook al terug bij Computergames.
deSmaeckmaker Ik denk dat iedereen begrijpt dat het nog steeds fantasiewezens zijn en het lijkt me een mooi streven dat iedereen zich in deze fantasiewezens - hoe anders deze ook van werkelijke mensen zijn - kan herkennen.
Er van af gezien dat je je hier zelf flink tegen spreekt: Dus omdat het fantasiewezens zijn staat nergens omschreven hoe ze er uit zien? CQ: Moeten we het geschrevene in de wind slaan? Omdat het fantasie is moeten wij onze cultuur opdringen aan andere culturen onder het mom van herkenning??
Bij mijn weten bestaan elfjes en dergelijke niet in Arabische, Afrikaanse of Zuid Amerikaanse culturen. Wel bestaan er tal van andere karakters die je nooit tegen komt. Als je Droomvlucht (of een soortgelijke attractie) écht inclusief wilt maken, dan zorg je er voor dat sprookjesfiguren uit andere culturen zichtbaar zijn.